Als we verlangen naar meer vrede in de wereld en in onszelf, dan is het goed om wat sluiers die ons zicht belemmeren, weg te halen. Om met nieuwe ogen te kijken. En keuzes te maken, die perspectief en hoop bieden.
Ik herinner me de opvallend krachtige bijval van onze toenmalige premier Mark Rutte aan president Macron van Frankrijk, na de afschuwelijke moord op leraar Samuel Paty, door een 18-jarige Tsjetsjeen met moslimwortels. De heftigheid van de bijval verbaasde mij. Twee weken later riepen (oud-)ministers Slob en Van Engelshoven, op verzoek van hun Franse collega van onderwijs, scholen op om na het weekend – net als in Frankrijk – in de klassen stil te staan bij de moord op de leraar en te spreken over onze Vrijheid van Meningsuiting (in Frankrijk een verplicht les-onderdeel). Waarbij de vraag oprees: hoe doe je dat dan met islamitische leerlingen?
Een deskundige gaf op de radio als voorbeeld, dat zij op haar basisschool moslimkinderen benaderde met de opmerking ‘je hoeft niet bang van me te zijn’. Toen ik dat hoorde vroeg ik me af: wie is bang voor wie? En waarom? Ben jij bang voor iemand bij wie je je veilig voelt? Het leek de wereld op zijn kop. Het ís de wereld op zijn kop.
Begin van een zoektocht
Ook de reactie in Frankrijk op de moord hield me bezig. Na de aanslag werden dagenlang op grote Franse overheidsgebouwen cartoons van Mohammed geprojecteerd. Is dat een te verwachten reactie: cartoons tonen, die de aanleiding leken te zijn voor de moord? Het had meer weg van een provocatie.
Door de verschillende berichten over de aanslag kon ik me steeds minder onttrekken aan de vraag of dit echt een actie was van een jonge ‘lone wolf’, die een paar honderd euro op zak had om leerlingen in een andere gemeente te vragen een specifieke leraar aan te wijzen.
Uit de media vernamen we dat een groep van dertig politieagenten de Tsjetsjeen kort na de moord, ter plekke, met negen kogels had doodgeschoten. Het verbaasde me dat er in een voorstad van Parijs zoveel politieagenten kort na de moord op de plaats des onheils waren. Bovendien… waarom doodschieten? Een jongeman met een flink mes, maar géén schietwapen. Waarom moest hij meteen dood in plaats van een strafproces te krijgen?
De Franse overheid bleek bezig te zijn met nieuwe wetgeving tegen islamitische en andere religieuze organisaties en instellingen. ‘Om het secularisme te versterken.’ Feitelijk worden ermee religies aan banden gelegd. Terwijl het uitgangspunt van het secularisme is, dat de staat, die seculier is, garant staat voor vrijheid van geweten en godsdienst van iedereen.
Meteen na de moord werd een organisatie die informatie verzamelde over islamofobie verboden en werd gedreigd een aantal moslims het land uit te zetten. Was dat een normaal antwoord op een moord?
Ook de reacties in Nederland leken me overtrokken en ik miste vooral de nuance, die een wereld van verschil maakt. Want, ondanks wereldwijde verwerpingen van moslimzijde op de aanslag, werd namelijk ook in óns land de moord, die door één moslim was begaan, alle moslims en de islam aangerekend. Dat was echter niet voor het eerst. Sinds 9/11 leek er meer aan de hand.
Staat 9/11 op zichzelf?
De vliegtuigkapers van Saoedische afkomst hadden in 2001 niet willekeurig het WTC, Pentagon en Witte Huis uitgekozen als doelwitten. Dé symbolen van de macht en rijkdom van de Verenigde Staten. De aanslagen werden en worden echter steeds gepresenteerd als een op zichzelf staande actie. Maar was dat ook zo?
De Verenigde Staten wilden, na de verloren Vietnamoorlog, waarbij Zuid-Vietnam voor het communisme koos, toen de oorlog beëindigd was, niet dat Afghanistan óók communistisch zou worden. In dat laatste land was na een coup in 1979 namelijk een communistisch gezinde president gekomen, die steun had gevraagd aan de Sovjet-Unie.
De VS besloten toen islamitische opstandelingen tegen de gekozen president te steunen en zetten vervolgens een 500 miljoen dollar kostend plan op om, met behulp van Saoedi-Arabië (onder wie Osama Bin Laden) en de geheime dienst van Pakistan, de ISI, ‘de Russen te verjagen’. Deze oorlogen en stammenstrijden veroorzaakten grote vluchtelingenstromen.
Dat Amerika zelf het land vervolgens bezette en zich richtte op Afghaanse bodemschatten, zette bij Bin Laden kwaad bloed. Reden om zich vanaf dat moment tegen Amerika te keren en tegen het Saoedische Koningshuis, dat hem had wijsgemaakt dat het om de vrijheid van de Afghanen ging.
Olie en gas waren het eerste doel. Met hulp van de VS werd de Amerikaans-gezinde Karzai enige tijd later president. Hij had contacten met de Taliban over olie en gas en in de VS met de CIA. Tevens had hij een sleutelrol in het ‘Bush Oil Team’.
Die rijkdommen waar het intussen vooral om gaat, zijn met name uranium (de VS heeft al vele transportvliegtuigen vol uranium vanaf Helmand uit Afghanistan laten vertrekken, want het is nodig voor kernenergie, kernwapens en kernonderzeeërs), zilver, goud (onder meer voor onze mobieltjes), koper, ijzer, kobalt en lithium (gebruikt in batterijen en accu’s), niobium (gebruikt bij de fabricage van supergeleidend staal) emerald, robijn, azuur en andere kostbare en zeldzame mineralen. Grondstoffen die de welvarende wereld heel graag wil hebben. Onze welvaart is erdoor toegenomen! Veel ervan is ook nodig voor onze gewenste ‘vergroening’. De waarde van die bodemschatten wordt geschat op ongeveer drie biljoen US-dollar. De aanslagen van 9/11 kwamen niet uit het niets, ze kenden een voorgeschiedenis.
Wie zijn de gelukszoekers? Zijn dat inderdaad de vluchtelingen?
In een interview in 2016 gaf Hillary Clinton aan dat de VS Centraal Azië niet ‘onder communistische controle’ wilden zien. “Let’s go and recruit these Mujahideen.” Ze benadrukte dat het de Amerikaans instemming had dat Saoedi-Arabië en anderen de ‘Wahabi brand of Islam’ importeerden (de stroming waar het fundamentalistische Salafisme aan verwant is) “so that we can go and beat the Sovjet Union.”
Als een van de weinigen erkende Clinton een oorzakelijk verband tussen 9/11 en wat er in Afghanistan was gebeurd en in andere islamitische landen nog steeds gebeurt: “Let’s be careful with what we sow, because we will harvest.”
Veel van de landen waar we de laatste decennia rijkdommen weghalen zijn ogenschijnlijk arme, islamitische landen. Naast die in het Midden-Oosten, waaronder Afghanistan, ook meer en meer Afrikaanse. Oud-koloniale gebieden, waar we nu de schatten in de bodem aan het ontginnen zijn. Op zich kan dat aanvaardbaar zijn, mits het op mens- en milieuvriendelijke wijze gebeurt, de aarde niet leegrooft, én als met name de lokale bevolking er ook beter van wordt. Maar het tegendeel is waar.
Doordat de bevolking ziet hoe ‘wij’ haar grondstoffen stelen en zij steeds armer wordt, ontstaan er onlusten, al dan niet met steun vanuit buurlanden waarbij soms IS-leden betrokken lijken te zijn (onderzoekers betwijfelen dit trouwens en denken dat IS -in het zadel geholpen door de CIA en waarschijnlijk getraind door de Mossad- de wereld vooral het idee wil geven dat ze nog springlevend is). Vele miljoenen Afrikanen, voor een belangrijk deel islamitisch, zijn inmiddels op de vlucht. Gelukszoekers…?
Wie goed oplet, ziet dat overal waar welvarende landen betrokken zijn bij conflictsituaties, er sprake is van economische belangen. In echt arme landen brengen we geen ‘democratie’. Regimes in islamitische landen zijn omver geholpen, oorlogen zijn er gevoerd. Inmiddels zijn we vertrouwd geraakt met mooi klinkende termen als ‘Democratie brengen’, ‘Enduring Freedom’, ‘War on Terror’, ‘Vredesmissies’. Opdat wij er toch vooral een positief gevoel bij krijgen.
Het resultaat van de eerste drie verhullingen zijn vaak in ellende gestorte en verwoeste landen. Vredesmissies veroorzaken bij militairen achteraf meer dan eens grote gewetensconflicten, wanneer ze de naakte werkelijkheid ontdekken.
Ons ‘ontwikkelingsgeld’ wordt tegenwoordig ingezet om Nederlandse bedrijven in onder meer Afrikaanse landen te helpen opstarten. Zo kreeg Heineken bijvoorbeeld tussen 2009 en 2019 7 miljoen euro om een bierbrouwerij in Ethiopië te helpen opstarten en de grondstoffen ervoor dáár te telen, waarmee banen voor de lokale bevolking zouden worden gecreëerd. Zouden worden – maar dat pakte anders uit.
Als lokale mensen, in die islamitische landen zonder toekomstperspectief, in opstand komen of zich met geweld verzetten tegen deze politiek-economische gang van zaken, noemen we dat geen ‘verdediging van hun belangen’ of ‘opkomen voor hun rechten’ – wat in feite wel het geval is. Nee, politici en media gebruiken onmiddellijk termen als ‘terreur’, ‘terroristen’, ‘jihadisten’, moslim-extremisme. We framen moslims als gevaarlijk voor ons economisch-liberalisme, ons neokolonialisme. Over de honderdduizenden slachtoffers die gemaakt werden bij de verdediging van onze economische belangen, zwijgen we liever.
Wie die gelukszoekers zijn? Wij. Wij. Wij. Ten koste van vaak ook islamitische medemensen elders die veelal in armoede en wanhoop leven, én van hen die hier en in alle welvarende landen als gewone burgers als jij en ik wonen.
Goede en kwade mensen?
Enkele jaren geleden zag ik een Amerikaanse promotiefilm voor defensiespecialisten en andere geïnteresseerden over het gebruik van drones als dodelijk wapen, dat vanaf grote afstand gericht kon worden op de ‘kwaden’, zonder dat er veel verwoest werd. Prachtige oplossing, toch? De stampvolle zaal juichte bijkans. Ik vroeg me af wie bepaalt wie ‘de goeden’ en wie ‘de kwaden’ zijn…
Goede en kwade mensen? Ik herinner me de uitspraak van het hoofd van de Royal Air Force in een documentaire over de Tweede Wereldoorlog: “Als wij geen overwinnaars waren geweest, waren we aangeklaagd voor oorlogsmisdaden.”
Waarom halen we dat vijanddenken toch steeds weer naar boven en gedragen we ons als vijand wanneer de ander niet naar onze pijpen wil dansen, zich niet laat kooien door onze controle, omwille van ons eigenbelang, onze welvaart? Want daarover gaan de oorlogen die we voeren. “Wie niet voor ons is, is tegen ons.”
Omdat we denken dat we rijker moeten worden? In 2020 stond Nederland op plaats 14 van de rijkste landen ter wereld. Laten we liever de rijkdom in ons land wat eerlijker verdelen… Omdat we macht willen hebben over anderen? Terwijl we vaak niet eens onszelf kunnen sturen in hoe we willen zijn of wat we doen of wilden doen.
Freud zei ooit: “Mensen die zó van macht en geld houden zijn eigenlijk nog maar kinderen. Ze blijven hun hele leven naïef. Ze fixeren zich zo op het godje geld dat ze de rest van de ontwikkeling die ze eigenlijk zouden moeten doormaken om een goed volwassen mens te worden, niet aangaan. Ze durven het niet. Ze geloven in hersenspinsels, schijnvoorstellingen. Het dringt moeilijk bij die mensen door waar het nu eigenlijk om gáát.”
Soms worden er leiders gekozen met dergelijke trekjes. De politicus met de grootste mond, of de mooiste, vaak verhullende, woorden. Een leider die ons geruststelt en natuurlijk ook ‘welvarender’ helpt maken? Is dat wat wij echt willen als kiezers?
Als je beseft dat onze welvaart letterlijk ten koste gaat van de levensstandaard en vaak zelfs het leven van anderen, of ten koste van de aarde en het milieu, kies je dan niet liever voor een heel andere aanpak? Kunnen we de huidige situatie rijmen met onze medemenselijkheid? Met onze zorg voor nieuwe generaties? Met mensenrechten? Met onze grondwet? Bovenal: kunnen we het rijmen met ons geweten?
Luister naar verhalen
Wat we menen te zien in de ander, weerspiegelt vaak wat we zelf denken en doen. Dat geldt niet alleen in de persoonlijke sfeer, maar gaat ook op in de politieke sfeer. Luister met aandacht naar wat we zeggen over de agressie, het slechte gedrag of de slechte intenties van andere grootmachten. In negen van de tien keer doen we dat zelf ook in de een of andere vorm. Het is die ene vinger die naar de ander wijst, terwijl er drie naar onszelf wijzen.
We kunnen ervoor kiezen écht transparant en eerlijk te worden. Niet langer anderen van alles in de schoenen schuiven, terwijl wij weinig beter handelen.
Er is niets mis met de islam als religie. Ontdek het zelf, door met moslims in gesprek te gaan. Zie ze, zoals je zelf graag gezien wilt worden. Sta naast mensen die onterecht veroordeeld, gekleineerd, beledigd of verguisd worden. Wie ze ook zijn. Ons hart is er groot genoeg voor.
En vluchtelingen? Laten wij er zelf niet de reden van zijn dát ze komen. Haal de vluchtelingen op, die al jaren wachten om opgenomen te worden, bied hen veiligheid, kansen, luister naar hun verhalen. Je zult verrast zijn over wat je ervoor terugkrijgt.
Deze opinie is oorspronkelijk gepubliceerd op 15 mei 2021 en is opnieuw geplaatst in het kader van de Nieuw Wij Zomerherhalingen 2021.
Ik ben het van harte eens met het artikel, maar ik heb er wel een opmerking bij. Ik heb een goede vriend, hij is moslim. Ik kan hem mijn hele hebben en houden toevetrouwen. Hij zal me geen schade berokkenen. Hij leeft zo goed mogelijk naar de regels van zijn geloof. Hij werkte een aantal jaren bij een werkgever die in moeilijke tijden zijn troost zocht in de fles. Er was een bericht dat ergens in het midden oosten mensen werden gedood, omdat ze alcohol gebruikten. Hij was het daar mee eens, tot ik hem vroeg of zijn werkgever dan ook maar dood moest. Nee, dat wilde hij ook niet. Het is met de Islam hetzelfde probleem als met het christendom: de aanhangers van die godsdiensten ontbreekt het vaak aan kennis om zich tegen verkeerde praktijken te keren. Zoals enkele studenten merkten, toen ze na een gesprek met een aantal moslimjongeren vroegen, wat die nu het liefste wilden. Nu, jullie allemaal dood maken! Zie de beestachtige toestanden in Pakistan. De duizenden christenen, die de dood vinden in communistische en moslimlanden. Er is niet zoveel mis met de Islam, maar de in het artikel beschreven toestanden bieden wel een motivatie om westerlingen (voor moslims christenen) te vervolgen. Als er dan ook religieus gefundeerde terroristische daden in West-Europa gepleegd worden, is het niet zo vreemd, dat mensen daar de Islam op aan kijken. ER moet aan beide zijden veel veranderen, door kennisverbreiding en economische hulp en meer op de mens gerichte politiek.
Kun je je openlijk tegen verkeerde praktijken keren, islamofobie en moslimhaat tegengaan, zowel in je persoonlijke contacten als op de sociale media, en zo aan een echt inclusieve samenleving werken? Of draag je dan alleen maar bij aan nog meer polarisatie, en aan onbegrip en onvrede binnen en tussen mensen en bevolkingsgroepen onderling? Wat is nodig om echte bruggen te bouwen?
Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw punten.
Vaak is inderdaad sprake van gebrek aan kennis van eigen religie en die van de ander. Daar kunnen we allen wat aan doen. Nieuwsgierig zijn, interesse hebben in…
In de Koran wordt op diverse plaatsen gewezen op het belang van het vergroten van je kennis. Dus moslims worden daartoe opgeroepen.
(NB vertalingen van de Koran zijn niet altijd even secuur. Zelf gebruik ik diverse Korans, met uitleg en toelichting van woorden om zó zo dicht mogelijk tot de ware bedoeling te kunnen komen.)
Iemand doden omdat hij/zij alcohol gebruikt of een ander geloof heeft, is niet in overeenstemming met de Koran, noch met de regels van de islam.
Er staat in de Koran, Soera 5 vers 32: dat als iemand een mens doodt -tenzij het is als straf voor het doden van een ander mens of het plegen van verderf op aarde-, het zal zijn alsof hij de hele mensheid heeft gedood, terwijl, als iemand een leven redt het zal zijn alsof hij de gehele mensheid heeft gered.
In Soera 49 vers 13 staat: Wij hebben jullie vanuit een man en een vrouw geschapen. En Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt, opdat jullie elkaar leren kennen.
Hoeveel honderdduizenden burgerdoden hebben de VS en NATO de afgelopen decennia veroorzaakt in islamitische landen? In Libië duizenden, Irak 300.000, Syrië 400.000, Jemen duizenden, Afghanistan 130.000? En waarom? Het zijn geen buurlanden van de VS. (En dan spreken we nog niet over landen in Zuid-Amerika.) Graag wil ik er ook aan herinneren dat geen enkel islamitisch land in de afgelopen decennia een niet-islamitisch, westers land is binnengevallen.
De aanslagen van 9/11 worden steeds aangegrepen als ‘aanslagen van de islam’. Alsof er niet een verhaal van strijd en verdeeldheid-veroorzaken door de VS samen met Pakistan en Saoedi-Arabië, aan vooraf ging. Aanslagen waarvan de Saoedische aanslagplegers zijn opgeleid… in de VS.
Wat mij opviel de afgelopen 20 jaar is hoe wij in toenemende mate spraken over ‘hulp verlenen’ aan bepaalde landen – maar nimmer in combinatie met de economische belangen, waarom wij in die landen waren/zijn. De ander (die bv. eerder een vriend genoemd werd) wordt steeds afgeschilderd als ‘de vijand’ – en dat begrip is in onze hoofden geprent.
Pas de afgelopen twee weken komen mensen in de media aan het woord die een genuanceerd verhaal over de Taliban vertellen, of vanuit echte hulpverlenende organisaties, die aangeven dat zij op de wijze hoe ze werken, zo door mogen blijven gaan.
Daarmee zijn de Taliban, ook niet in mijn ogen, opeens engelen, maar het zijn mensen zoals wij. Met individuen die niet allemaal in de hand te houden zijn door de leiding. Daarbij vechten de stammen onderling ook vetes uit.
En tot slot: Er is me ook gevraagd waarom ik niet schreef over China en Rusland. Daar zijn diverse redenen voor:
– De VS zijn onze vrienden. We zitten ermee in een militair pact: de NATO. Daardoor zijn wij medeverantwoordelijk;
– over China en Rusland weten ‘alles’ wat in onze ogen niet hoort;
– het zou een nog veel langer artikel worden.
Uw slotwoord “Luister naar verhalen” spreekt mij erg aan. Als taalvrijwilliger heb ik daar jarenlang ervaring mee en heb ik niet alleen veel over asielzoekers en vluchtelingen maar ook veel over mezelf geleerd. Toch moet het me van het hart dat in uw artikel nogal nadrukkelijk de ‘schuld’ van de ellende (van moslims) bij het ‘Westen’, ons dus, wordt gelegd. U pleit voor nuance in berichtgeving. Dat ben ik met u eens. Hoewel ik popel om op al uw aangehaalde argumenten van mijn kant enige nuance aan te willen brengen zie ik daarvan af want dat zijn er nogal wat (9/11, vietnamoorlog, Afghanistan, USA).
Maar mijn nuance wil ik beperken tot uw visie op de moord op Paty en de reacties daarop. Ook ik heb met verbazing kennis genomen van de reacties. Maar dan op een geheel andere wijze dan u. Ik verbaasde me niet over de bijval van Rutte, of over de aangekondigde acties van Macron. Wel over de sterke reacties met demonstraties in Frankrijk en Nederland uitmondend in zelfs een petitie tot strafbaarstelling van blasfemie. Blijkens de initiatiefnemers ondertekend door zo’n 120.000 mensen. Ook in mijn (moslim-)vriendenkring was de bijval voor zo’n grondwetswijziging stevig. U vraagt zich af hoe een leraar moet omgaan met islamitische schoolkinderen bij het bespreken van vrijheid van meningsuiting, hoe doet een leraar dat? Durft een leraar dat nog wel? U krijgt wellicht gelijk dat een Franse leraar dat niet (meer) aandurft gezien de constatering van Nieuwsuur dat 25% van de leraren in Parijs bang zijn vermoord te worden. Dus er wordt al zelfcensuur toegepast in het onderwijs aldaar. En misschien ook hier in Nederland.
Ik acht dit een zeer kwalijke ontwikkeling waartegen we ons met kracht teweer moeten stellen. De grondwet, de rechtsstaat is in het geding. Dat besefte ook Macron toen hij de salafistische groeperingen wilde aanpakken (niet de islam). Het gaat om de democratische rechtsorde die Macron en Rutte willen verdedigen.
U stelt dat er niets mis is met de Islam. Dat mag zo zijn en dat wil ik tot op zekere hoogte aannemen maar, het moet gezegd, de Islam heeft moeite met democratie. Beter gezegd, menig Islamitische (regerings-) leider of menige imam heeft daar problemen mee. Ik ken geen Islamitisch land met een democratie, vergelijkbaar met die in het vrije westen. De beroemde Egyptische schrijver Alaa-Al-Aswani zei het al “Democracy is the solution” . Dat kan niet door Westerse landen worden opgedrongen, opgelegd, of
anderszins. Dat zal door de Islamitische landen zelf dienen te worden ontwikkeld. Goed, neutraal onderwijs is daarbij noodzakelijk.
Ik wil afsluiten met de hartekreet van Gürkan Celik onlangs gedaan in een artikel: de Islam heeft een renaissance nodig. Een renaissance van binnenuit.
Het is een mooi artikel, met wat gemeenplaatsen, zoals het op een hoop gooien van moslims en vluchtelingen. Op school, ik ben juf van een VMBO, merk ik dat kinderen gebukt gaan over de negatieve publictiteit over moslims, die ons door de media wordt voorgeschoteld. Ik moet dan zeggen dat die negativiteit vaak ook door moslims zelf de wereld in wordt geslingerd. Zo zie ik regelmatig filmpjes over Imams dieroepen dat de wereld veroverd moet worden en lees ik over de overlast in Budel en Ter Apel, die wordt veroorzaakt door “veilige landers” die niet teruggestuurd kunnen worden omdat hun land ze niet meer wil hebben.
Het maakt op school in ieder geval het leerproces moeilijk omdat ook de leerlingen met dit soort “nieuws” moeten leven.