Een paar uur voor ik op vrijdag 23 januari naar Arminius in Rotterdam vertrek om een debat met de veelbelovende titel ‘Het ware gezicht van de islam’ bij te wonen, heb ik een collega-journalist aan de telefoon die terloops meedeelt dat de avond qua veiligheid op de zwarte lijst staat. De mens in mij schrikt een beetje, maar de journalist in mij kan niet wachten. Dit belooft een interessante avond te worden.
Een van de twee sprekers van de avond, de Marokkaanse hoogleraar en berberactivist Ahmed Assid, is de hoofdreden van de beloofde zware beveiliging. In de praktijk tel ik trouwens hooguit drie agenten, maar dat terzijde. Assid is een criticus van het salafisme en voorstander van een moderne interpretatie van de islamitische bronnen. Zijn opvattingen zorgden voor woede bij onder andere de, door Nederland als radicaal bestempelde, imam Alami. Hij zei volgens de NOS over de Marokkaanse activist: “Zoals die seculieren denken, zoals Ahmed Assid die zegt dat de woorden van profeten en gewone mensen gelijk zijn. Ik vraag God om zijn tong en benen af te snijden.”
Naast Assid spreekt de Nederlandse theoloog en geestelijk verzorger Mohamed Ajouaou. Hij maakt meteen korte metten met de titel van het debat. “De ware islam impliceert dat er maar een ware islam is. Terwijl er juist veel diversiteit bestaat binnen het islamitische gedachtegoed,” stelt hij. Beiden beargumenteren dat, voor zover er een ware islam is, dat in elk geval niet de gewelddadige islam is. Er zijn zeker gewelddadige passages te vinden in de Koran en de sunnah, de levenswijze van de profeet, maar die zijn context gebonden, stelt Assid. Volgens hem moeten de islamitische bronteksten dus geïnterpreteerd worden in hun context en dient men te voorkomen dat dit soort gewelddadige teksten vandaag de dag letterlijk worden gebruikt en uitgeoefend.
Het klinkt nog niet erg controversieel. Zoals Mohammed Ajouaou aangeeft; ook veel geestelijke leiders zijn weliswaar conservatief en niet direct voor een moderne interpretatie van de bronnen, maar ook die zweren meestal geweld af.
Orthodoxe moslims meer macht dan seculiere
Het debat gaat over in maatregelen die de islam moet behoeden voor geweld. Een Turkse moslim uit het publiek vindt dat (moslim)kinderen van jongs af aan moeten leren wat secularisme is. Ajouaou is het daar mee eens. Nu krijgen moslimjongeren een eenzijdig beeld van islam. Assid ziet secularisme als het beste systeem voor de islam en haar ontwikkeling. Beiden benadrukken dat de verhoudingen tussen seculiere moslims en ideologische moslims niet gelijk zijn. De seculieren hebben niet dezelfde middelen als orthodoxe moslims. Die laatste hebben namelijk de heilige teksten in hun bezit en seculiere moslims maken ook gebruik van theorieën uit de filosofie en dus de menselijke rede. Ook hebben de orthodoxen de massamedia in handen. Bovendien, stelt Assid, worden teksten van iemand als Ibn Taymiyya (een islamitische geestelijke uit de 13e eeuw, wiens gedachtegoed een inspiratiebron was voor het Saoedische wahhabisme) wel vertaald, maar die van verlichte denkers niet.
“Totalitaire islam leidt tot geweld”
En dat is een probleem volgens Assid, want juist de overtuiging dat de islam een totalitair systeem is leidt tot extremisme en geweld. Moslims hebben zichzelf opgesloten, meent hij, omdat zij niet in staat zijn om profijt te hebben van andere beschavingen, gezien men de islam ziet als een allesomvattend systeem. Bovendien zien niet-seculiere moslims om deze reden de universele waarden van mensenrechten als tegenstrijdig aan de islamitische waarden. Terwijl de islam in de afgelopen eeuwen volgens Assid juist heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van deze universele waarden.
Ajouaou is minder uitgesproken, maar is ook van mening dat de islam in crisis is en dat het daarom belangrijk is dat seculiere en ideologische moslims elkaar zouden moeten beïnvloeden. Juist in momenten van crisis is men anders geneigd om terug te grijpen naar een radicale uitleg.
Kan een moslim seculier zijn?
De organisatie is streng voor de sprekers, beiden hebben maximaal 20 minuten spreektijd, de overige 80 minuten is ingepland voor interactie met het publiek. Gezien deze ruime tijd en met de opmerking van mijn collega nog in het achterhoofd verwacht ik dat het debat nu los gaat barsten. Dat gebeurt niet echt. Een veel te groot deel van de opmerkingen uit het publiek zijn klachten over het feit dat Ahmed Assid geen Nederlands of Engels spreekt en dat het vertalen te lang duurt. Zonde van de discussie.
Een ander deel van de vragen en opmerkingen is van mensen die juist wel of juist niet van mening zijn dat IS de ware islam vertegenwoordigt. En dan zijn er nog enkele opmerkingen, die ik gewoonweg niet begrijp. Ietwat onbevredigd verlaat ik dan ook om tien uur ’s avonds de kerk. Naar mijn gevoel is er wel een belangrijk discussiepunt aangesneden, namelijk: Gaan islam en secularisme samen? Zijn er moslims in Nederland die zich, net zoals Assid, seculiere moslims noemen? En dit debat is eigenlijk pas een aanzet geweest tot een daadwerkelijk debat tussen moslims in Nederland.
Facebookvervolg: “De islam is geen individueel pad”
De volgende dag plaats ik daarom op Facebook een update met drie vragen: Kan een moslim seculier zijn? Wat is een seculiere moslim? Gaan islam en secularisme samen? Ik besluit de update te delen in drie totaal verschillende Facebookgroepen: een groep voor moslims over theologie, een groep voor moslims en niet-moslims over politiek in de Arabische wereld en een groep van studenten religiewetenschap. Binnen een dag heb ik in totaal meer dan honderd reacties ontvangen, een deel privé. Ik ben overdonderd.
Een aantal mensen denkt bij seculiere moslims aan moslims die hun religie op een privémanier beleven. Deze discussie ontstaat met name in de groep over islamitische theologie. Zo stelt iemand: “Seculiere moslims, zijn moslims die hun geloof zien als iets van zichzelf en niet steeds de behoefte hebben om zich ten opzichte van andere steeds te manifesteren als moslim.” Dat moet ook kunnen vindt iemand anders: “Ja hoor dat kan wel! Islam kent geen dwang, je moet vrij kunnen zijn om je geloof te praktiseren.”
Dat kan niet volgens een ander: “In de islam bestaat er zoiets als amr bil ma3roef wa nahi 3anil moenkar. Het goede opleggen en het slechte verbieden. Afhankelijk van de autoriteit die een persoon heeft(zoals een leider) kunnen deze wel regels aan andere moslims opgelegd worden. En ik zou de islam niet omschrijven als een individueel pad. Allah spreekt ons meestal aan in de meervoudsvorm als een groep gelovigen. De moslims zien zich als een deel van de ummah (alle moslims in de wereld bij elkaar). Niet als ieder voor zich.”
“Je kunt toch niet zeggen: soms ben ik even geen moslim”
Verreweg de meeste mensen denken echter bij mijn vragen aan een politiek regime, waarbij kerk en staat gescheiden zijn. Wat opvalt is dat er vanuit de moslims die reageren, grofweg drie reacties te onderscheiden zijn. Zo stelt een deel dat secularisme niet verenigbaar is met islam. “Hoe kun je nou seculier zijn? Je kunt toch niet zeggen: oh ja maar als het om politiek gaat ben ik even geen moslim?”, vindt iemand.
Een groot deel stelt dat het voor moslims geen probleem is om te leven onder een seculier regime. “Secularisme is voor mij geen exclusieve zaak, maar een inclusieve zaak, dus deelname van elke denkbare groepering, inclusief de religieuzen aan het openbare leven en debat. Als de overheid dan geen standpunt inneemt of ethiek aanneemt dan het eigen en zo de rechtsorde handhaaft en indien nodig bemiddelt tussen de bevolkingsgroepen, dan kunnen we daarmee als moslims heus goed leven hoor,” wordt geschreven.
En nog een deel vindt dat een seculier regime juist de beste regeringsvorm is voor moslims om onder te leven. “Ik denk dat moslims bij uitstek voorstanders moeten zijn van een seculiere samenleving. Ik denk dat er in de islamitische tradities meer dan voldoende ruimte is om een samenleving langs seculiere lijnen in te richten. Ik wil zover gaan om te zeggen dat als het inderdaad zo is dat er ‘geen dwang is in religie’ een seculiere samenleving de enige samenlevingsvorm is die -werkelijk- voldoet aan de geest van dit gebod uit de Koran,” beargumenteert een jongen.
“Secularisme bestaat niet!”
Een enkeling maakt het geheel complexer door te stellen dat een seculier regime niet bestaat, ook niet in het Westen. Iemand spreekt mij privé aan met de volgende opmerking: “Noem mij een land waarvan de basis van haar grondwet niet voortvloeit uit de normen en waarden van een religie.” Ik antwoord dat ik denk dat Frankrijk het dichtst in de buurt komt. Een lange reactie volgt: “Ah, de civil law. Toch is deze vaak genoeg beïnvloed door religie en wordt politiek ook beïnvloed door politieke partijen. In Frankrijk zelf heb je de PACS, in Nederland het CDA. Wat ik bedoel is: Wanneer ben je nou echt seculier? Als je echt kerk en staat wil scheiden, moet je religie uit de mens halen.”
Een student religiewetenschappen vermoedt dat dat is wat veel mensen storend vinden aan de term secularisme. “Ik denk dat men meteen denkt aan Atatürk, die de religie uit wilde bannen. Terwijl secularisme eigenlijk is dat de staat zich niet bemoeit met het publieke domein. Dus in principe niet per definitie alle religieuze uitingen verbiedt.”
De ‘gewone’ moslim aan zet
’s Avonds krijg ik nog een berichtje van iemand die me op het hart drukt niet de meningen van de groepsleden te gebruiken voor mijn stuk. “Op Facebook roepen mensen maar wat. Je kunt beter spreken met geleerden.”
Echter, geleerden behandelen dit thema al jaren. Niet voor niks duurde het lang voordat ik het controversiële in dit thema inzag. Als student religiewetenschappen heb ik talloze moderne denkers bestudeerd, die een soortgelijke visie aanhangen als Assid. Zelfs de Tunesische denker Rashid el-Ghannouchi, die toch bekend staat als de stichter van de islamitische partij Ennahda vindt dat secularisme de op een na beste regeringsvorm is. Sterker nog, secularisme gedefinieerd als een staat waarin de mens vrij is om te denken en zijn religie uit te oefenen komt volgens hem overeen met een islamitische regime.
Daartegenover staan genoeg filmpjes op Youtube van meer conservatieve geleerden die duidelijk maken dat islam een way of life is. Dat je politiek niet los kunt koppelen van religie. Die meningen ken ik. Wat net zo goed belangrijk is, is dat het onderwerp besproken wordt door moslims onderling. Want door onderling visies uit te wisselen, komen we verder. Net zoals Ajouaou stelde: er is niet een ware islam, maar het is belangrijk dat ideologische en seculiere moslims elkaar beïnvloeden in denkbeelden. Ik heb alvast een aanzet gegeven op Facebook, nu nog in het echt.
Ha Sheily,
Ik ben benieuwd wat dan volgens Ghannouchi de beste optie is. Een islamitische staat neem ik aan?
Dan is het nogal gratuit om te zeggen dat je secularisme de één na beste optie vindt.
Gelukkig loopt Assid weer op zijn eigen benen rond in Rabat 😉
groeten uit Rabat!
Jan
Ha jan, bedankt voor je reactie.
Het belangrijkste kenmerk van de staat, zoals Ghannouchi die ziet is vrijheid. De wil van het volk is de bron van politieke legitimatie. De islamitische staat is volgens Ghannouchi tegelijkertijd een seculiere staat. Dat klinkt tegenstrijdig, maar hij beargumenteert dat met de defitinie van Mohamed Arkoun, die als volgt luidt: ‘secularisme geeft de geest het recht om zonder restricties te zoeken’. Volgens Ghannouchi garandeert de islam dit recht. ‘Islam places no restrictions on the mind, and the Qur’an cleary encourages believers to explore, think and search. Faith itself must be grounded in conviction based on reason; there is no compulsion in religion. Islamic doctrine places no limits on thought, reason or exploration.’ (Uit Ghannouchi, Secularism in the Arab Maghreb, in Azzam Tamimi, John L. Esposito, Islam and Secularism in the Middle East (New York, 2000)
Bovendien is een islamitische staat volgens Ghannouchi een rechtvaardige staat, waarin gelijkheid heerst. Hij baseert dit op diverse Koranverzen, waaronder sura7, vers 181: ‘En onder hen die Wij geschapen hebben is er een gemeenschap die de weg naar de waarheid wijst en die rechtvaardig ernaar handelt’en sura 6, vers 152: ‘als je spreekt, spreek rechtvaardig.’ Ghannouchi noemt in zijn speech ‘The spheres that justice encompasses in the Quran’ uit 1990 tien verzen met deze strekking. Hij concludeert hieruit rechtvaardigheid de kern is van de Koran.
Behalve dat een islamitische staat zijn voorkeur heeft boven andere staatomen, maar dan wel de seculiere islamitische staat stelt hij ook dat een seculiere samenleving zoals in het westen/frankrijk de voorkeur hebben boven pseudoseculiere regimes zoals het regime van ben ali: deze regimes zijn volgens Ghannouchi pseudoseculier, omdat ze weliswaar trachten religie uit het openbare leven te bannen, terwijl in werkelijkheid de overheid alle religieuze en niet-religieuze instanties beheert.
ennahda is niet per definitie mijn partij maar ik vind de gedachtegang van ghannouchi wel interessant en zou het niet per se gratuit noemen 🙂
Fijn van assid. Van mening verschillen is gezond, bedreigingen nooit. Groetjes aan iedereen daar in het prachtige rabat.
Als je Allah aanbid doe je dat voor Allah. toch niet voor de mensen om je heen .
Beste Shelly,
Ik snap heel goed dat vele gelovigen bang zijn voor secularisme. Tijdens de jaren 20 was het midden oosten bezet door het westen en werd onze ideologie aan hen opgelegd, deze anti reactie zit er nog deels in. Ik denk dat het meer met een soort trauma te maken heeft die de meeste moslims hebben overgehouden. Voor hen was dit als een ideologische oorlog tegen hun geloof.
Om tot de staatsinrichting te komen kan ik meteen zeggen dat religie in West Europa niet meer van belang is voor het beleid. Dat was vroeger zo (jaren 60), er is immers veel veranderd. Ik denk dat je eerder kan spreken van een samenleving die gebaseerd is op humanisme en rede. Vergeet niet dat elke ideologie zijn donkere kant kent. Het licht zal doven als een daarvan de overhand krijgt. Diversiteit in uiterlijk en denken is het enige antwoord op extremisme.
De geest van de koran bevat vele wijsheden. Over wie dit boek in de wereld heeft gebracht doe ik geen uitspraken (Die vraag kunnen we niet met zekerheid beantwoorden).
Misschien een open deur maar alles beïnvloedt elkaar in min of meerdere mate. Je kan best bepaalde morele standpunten overnemen, maar de islam of andere geloven hebben niet het monopolie op de waarheid en doen niet altijd recht aan wie wij zijn, het negeert immers vele aspecten van onze identiteit. Het sluit bepaalde groepen uit, waarmee het zichzelf als allesomvattende levensovertuiging en absolute waarheid en autoriteit diskwalificeert (die bestaat immers niet we kunnen enkel het ideaal nastreven wat onbereikbaar is).
Geen enkel mens nog gedachtegoed is een eiland. Een mens wordt eenzaam en radicaal zonder contact of tegengas en datzelfde geldt voor een geloof (het steeds extremer worden) er is slechts een hele dunne lijn naar een vruchtbare en evenwichtige samenleving. Dat is alleen mogelijk als er tolerantie en diversiteit is zowel in verschijning als in gedachte. Bovendien moet elke religie of ideologie zonder restricties bekritiseerd of besproken kunnen worden.
Als de islam echt de waarheid was hoef je niet verbolgen te reageren op veranderende tijden of inzichten die jouw geloof tegenspreken negeren. De waarheid is immers een relatief begrip en iets altijd hetzelfde willen houden is tegen de aard van de natuur. De wereld verandert dus de waarheid en mentalitiet ook. Terug verlangen naar oude tijden schieten we niks op behalve onszelf te pijnigen. De kansen voor een vredige en tolerante wereld liggen in de toekomst. Laten we proberen niet de fouten uit de geschiedenis te herhalen.
Goed stuk, Sheily; ik denk inderdaad dat uitwisseling van gedachten en ideeën de enige manier is om samen vooruit te komen en een betere wereld te scheppen. Voor vrijheid vecht iedereen, behalve de onderdrukkers natuurlijk, dus dat is een uitstekend uitgangspunt. En dan graag in een sociaal rechtvaardig en zorgzaam kader. Ook voor mij als niet-religieus persoon is deze discussie interessant (want op intellectueel niveau en onafhankelijk) en van belang (want een maatschappelijk issue). Het verhoogt het begrip over en weer.
Bedankt voor dit informatieve stuk. Het laat zien dat de islam veel complexer is als men normaal gesproken aanneemt. Door de complexiteit te laten zien wordt de menselijkheid achter de religie zichtbaar.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een stukje stigma draag t.o.v. alle religie. De islam is daar zeker geen uitzondering op. Dit soort vermenselijking heb ik persoonlijk nodig om te groeien als buurman, burger en persoon. Ik weet ook zeker dat ik niet de enige ben die daar behoefte aan heeft.
Ik denk dat je de maatschappij ’n enorme gunst doet met dit soort stukken. Knap staaltje schrijfwerk.