Als toekomstige journalisten werd de stap van de ‘identiteitsbubbel’ naar de onlinebubbel makkelijk gemaakt. Hoe beïnvloedt deze dan jouw kijk op de wereld?

In een interview werd Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, gevraagd naar het belang van de ‘newsfeed’, waarop hij antwoordde, “a squirrel dying in your front yard may be more relevant to your interests right now than people dying in Africa.” Deze ‘relevantie’ is precies waar het om gaat.

Bedrijven als Facebook en Google streven ernaar om hun diensten, zoals nieuws en zoekresultaten, te personaliseren. Hieraan zit een gevaarlijke consequentie verbonden: we worden gevangen in een zogenaamde ‘filterbubble’ en worden niet meer blootgesteld aan informatie die ons uitdaagt om onze kijk op de wereld te verbreden.

Op dit idee is de ‘Nieuwsbubble’ oefening gebaseerd. Door te beginnen met een interactieve fotoanalyse van twee contrasterende krantenkoppen met bijbehorende foto’s hebben we gekeken naar de verschillende ‘brillen’ die journalisten op hebben. Met dit in het achterhoofd zijn de studenten hun eigen onlinewereld ingedoken. Door de zoekterm ‘vluchteling’ in te typen kwamen ze ieder voor zich bij een ander artikel. Het onderzoek ging in op de volgende vragen: Wat is het beeld dat over hen geschetst wordt? Positief of negatief? Worden ze neergezet als zielig of als schuldig? Links of rechts? Populistisch of juist elitair? Wat zijn de bronnen die gebruikt worden? En als laatst: hoe beïnvloedt dat jouw interpretatie als lezer en toekomstig journalist?

Bedrijven als Facebook en Google streven ernaar om hun diensten, zoals nieuws en zoekresultaten, te personaliseren. Niet zonder gevaar.

De studenten reageerden enthousiast en verbaasd. Niet iedereen was zich bewust van de eigen bubbel. Zo stelde iemand aan het begin van de dag geen nieuwsbubbel te hebben omdat ze alleen de krant las. Een van de conclusies was dan ook: “Ook al merk je het niet, je zit toch in een bubbel. Dit onderwerp is sowieso urgenter dan ooit, erg goed dat het wordt behandeld”.

Het is volgens mij in ons collectieve belang om kritisch te blijven kijken naar de beelden die we constant binnen krijgen via zowel sociale als traditionele media. Door het inzetten van de NieuwsBubble bij jonge groepen mensen die zijn opgegroeid met haast ononderbroken aanwezigheid van digitale schermen, vergroten we het bewustzijn over de invloed van ons individuele wereldbeeld op moeilijke onderwerpen zoals vooroordelen, racisme en discriminatie. Zo komen we hopelijk dichterbij een constructieve manier van het verbreken van onze gesloten informatie bubbels.

Nikki Niland-

Nikki Niland

Trainer Nieuw Wij Leert

Nikki heeft haar masteronderzoek gewijd aan racisme en discriminatie in (online) nieuws in Nederland. Ze ontdekte hoe belangrijk het was om …
Profiel-pagina
Al 4 reacties — praat mee.