Het thema ‘diversiteit in je beroep’ is niet heel vanzelfsprekend voor de 14/15-jarige leerlingen die meedoen aan de themadag. Ze zijn buiten hun schoolomgeving nog weinig in aanraking gekomen met mensen van een andere komaf. Hoe is het als je iemand moet verzorgen die een hoofddoek draagt? En hoe verzorg je ‘black hair’ in de kapsalon? Wat doet het met jou als je geconfronteerd wordt met culturele verschillen? Naast de bewustwording op deze thema’s is het doel van de dag om de leerlingen in contact te brengen met mensen die voor hen ‘anders’ zijn. ’s Middags zijn daarom gasten uitgenodigd om de leerlingen te laten proeven van hun diverse achtergronden en parate kennis in de praktijklokalen.

Nieuw Wij-trainers Sabine en Wanita nemen ’s ochtends de leiding. Ze stippen thema’s aan als vooroordelen en identiteit. De aandacht is even op Sabine. Waar komt zij vandaan? Hoe oud is ze? Is ze gelovig? De leerlingen roepen erop los, want wat is het leuk om gewoon even vrij te roepen wat je denkt. Zo creëren de trainers een open sfeer waarin de jongeren zich durven uit te spreken. Maar ook wordt besproken: wat zijn vooroordelen en wat kunnen deze betekenen in een werksituatie? Om de leerlingen, die vooral veel willen ‘doen’, weer even wakker te schudden, volgt er tussen het praten door een energizer. Ook komen pittige stellingen voorbij als: ‘Syrische vluchtelingen zijn welkom in ons land’, en ‘Ik verzorg het liefst iemand die hetzelfde is als ik’.

juliejet21

Om de middaggasten – Naima, Urmila en Joline – te introduceren is er een talkshow. Wanita en Sabine staan als echte presentatrices, inclusief hoedje op hun hoofd en nepmicrofoon, en de leerlingen mogen vragen stellen aan de dames. Wat betekent je naam? Hoe ben je in Nederland terecht gekomen? Wat is je beroep? Een leerling heeft interesse in de grote haardos van Joline en de geluksvogel mag zelfs even voelen. Na de pauze nemen de gasten hun plek in de praktijklokalen in. Zo is islamitisch geestelijk verzorgster Naima in de ziekenhuiskamer. De leerlingen kijken naar een rollenspel – de patiënt wil graag haar hoofddoek om maar is net geopereerd! Hoe ga je dan te werk? Vrijwilligers mogen het rollenspel overdoen. Ook mag iedereen op elkaar oefenen met het omdoen van de hoofddoek. Vrolijke taferelen! Naima is onder de indruk van de vragen die leerlingen haar stellen over haar geloof.

De keuken wordt gevuld met een geur van kruidige hummus. Dit wordt bijvoorbeeld veel gegeten in Irak – maar wat weten we eigenlijk over Irak? In de schoonheidssalon leren de leerlingen hoe je een bruid opmaakt binnen de Hindoestaanse traditie. Wat draagt zij zoal, welke sieraden en sjaals, welke kleuren zijn gebruikelijk? In de kapsalon daarnaast worden de leerlingen bijgepraat over de laatste trends van en producten voor afrohaar. Al snel worden zij daar aan het werk gezet met het maken van een haarmasker. Dat nemen ze aan het eind van de dag mee, net als nieuwe inzichten en verhalen om thuis te vertellen!

Meer weten over de diensten van Nieuw Wij voor het onderwijs: [email protected] of klik hier.

Nieuw Wij Leert

Ben je geïnteresseerd geraakt in Nieuw Wij Leert en wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw school of organisatie? Neem gerust contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Logo_Personen

Redactie Nieuw Wij

Heeft u ook een nieuwstip? Of wilt u zelf publiceren? Laat het ons weten via de contactpagina.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.