In de meeste islamitische samenlevingen hebben vrouwen minder status – en macht – dan mannen. Wadud onderzoekt de Koran om te kijken of vrouwen ook in de ogen van God minder zijn dan mannen. Haar conclusie is dat uit de Koran vooral gelijkwaardigheid tussen man en vrouw spreekt.
Deze gedachte kan dan doorgetrokken worden tot de positie van de imam. Vrouwen zouden dankzij de gelijkheid tussen man en vrouw dus ook voorganger kunnen zijn – en het gebed mogen leiden. In Trouw verscheen een artikel over Amina Wadud, waarin werd gesproken over een unicum. Zij zou “voor de eerste keer in de Nederlandse geschiedenis het islamitische vrijdaggebed leiden.”
In het artikel wordt vermeld dat Wadud uit moet wijken naar concertzaal Paradiso. De reden: “Geen enkele Nederlandse moskee staat het toe dat een vrouw het gebed leidt, zeggen de drie moskeekoepels Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), Raad voor Marokkaanse Moskeeën in Nederland (RMMN) en de Nederlandse afdeling van Diyanet, het Turkse overheidsorgaan voor religieuze zaken.”
Dino Suhonic, directeur van de LHBT emancipatieorganisatie Maruf, reageerde op Twitter verbolgen.
Het artikel in Trouw weerspiegelt het gevoel dat in de islamitische gemeenschap dat een vrouwelijke imam tegenstrijdig is met de heersende regelgeving en cultuur en dat dit de reden zou zijn waarom Amina Wadud moest uitwijken naar Paradiso. De organisatie voelde zich na ophef in de media genoodzaakt om een persverklaring uit te brengen.
Daarin verklaart de organisatie het volgende:
De Amerikaanse emeritus hoogleraar Islamstudies Amina Wadud hield vanmiddag een preek en heeft het gebed geleid voor een klein gezelschap, vanavond geeft ze een lezing in Paradiso. In een aantal krantenartikelen en online stukken is de indruk ontstaan dat Amina Wadud geweigerd is door moskeeën en uiteindelijk voor het gebed is uitgeweken naar Paradiso. Dit is onjuist. Amina is in Nederland om een lezing te geven, op uitnodiging van Paradiso en opiniemaakster Hasna El Maroudi. Daar is de preek en het gebed in de middag als logisch gevolg bij gekomen, het is nooit aan de orde geweest dat de preek en het gebed in een moskee zouden plaatsvinden.
Paradiso Amsterdam
De commotie rond Amina Wadud laat zien dat de mediaberichtgeving over ontwikkelingen binnen de islamitische theologie maar moeizaam blijft verlopen. Islamgerelateerde thema’s leiden regelmatig tot enige hectiek vurige commentaren op vooral sociale media. Ook de discussie binnen de islamitische gemeenschap zelf is niet vrij van polarisering. Amina Wadud’s standpunten over feminisme en gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen worden zeker niet door iedereen omarmd. Binnenkort op Nieuw Wij een verslag van een van Wadud’s lezingen.
Amina Wadud is hoogleraar Islamstudies aan de Virginia Commonwealth University in Richmond, Virginia.
Lees hier een een artikel over Amina Wadud op Nieuw Wij:
“Voor Allah zijn man en vrouw gelijk” van Roosmarijn Bakker.
Heel kwalijk, die onzorgvuldige berichtgeving!
Bij nader inzien ga ik toch niet naar Waduds lezing. Ik denk dat ik daar een volkomen displaced person zou zijn.
Helaas woon ik niet in Amsterdam, anders was ik gegaan. Ik kijk uit naar het verslag.
Pieter, ik denk dat die lezing voornamelijk voor moslima’s bedoeld is. (Waarschijnlijk om de vrouw meer zelfbewustzijn te geven.) En dan zit ik daar weer als enige christen met onbedekt hoofd heel wijsneuzig, ongemakkelijk te zijn.
Niks ten nadele van die moslima’s overigens, want bij een andere bijeenkomst waar ik nogal opviel, werd ik door iedereen vriendelijk bejegend.(behalve door één man, waar ik zo nodig mee in discussie wilde, omdat hij ronduit beledigend was t.a.v. de Nederlander. Maar die was ook volgens andere moslims nogal een lastpost, heb ik gehoord.)
Wat deze bijeenkomst in Paradiso wel duidelijk maakt is dat in Nederland het extremisme/fundamentalisme het nieuwe islamitische normaal is. Opkomst nog geen 20, geen moskee bereid haar een podium te gunnen, de islam in NL leeft in de 7e eeuw
Serge, baseer je je in je oordeel alleen op de opkomst bij deze bijeenkomst, met jouw harde conclusie?
Dan vind ik dat behoorlijk ongenuanceerd.
Mag ik je vragen of je in het gewone leven regelmatig moslims en moslima’s ontmoet?
Misschien liggen er wel andere motieven ten grondslag aan de geringe opkomst.
Ik kan je verzekeren dat het grootste deel van “onze” moslims net zo “normaal” is al jij en ik.
Maakt het mij een extremist als ik de inhoud van de lezing allang ken en wat beters te doen heb dan de avond in Paradiso door te brengen om naar een herhaling te luisteren? Mocht ze onverhoopt toch opeens met wat nieuws komen, wat ik niet verwacht, dan hoor ik dat vanzelf wel op een andere manier. Zelf vind ik dat niet zo’n extremistische houding.
Ach, zo kunnen er tal van redenen zijn voor niet-gaan:
Geen tijd.
Te ver weg.
Engelse taal.
Te geleerd.
Ik vermoed zomaar, dat de mensen die er wèl waren, bestonden uit geëmancipeerde mensen, fans van Wadud en reporters (met belangstelling of vooroordelen).
Voor moslims met actieve interesse is het in ieder geval niets nieuws, maar ik weet niet wat hier de doelgroep was. Effectief aangesproken was deze duidelijk niet. Dat kost enige moeite. Het is Amina Wadud. Het zijn de Rolling Stones niet.
Wie was (/voelde zich) uitgenodigd?
Beste Slerge, Amina Wadud was uitgenodigd door Paradiso om haar lezing te houden en dus niet wat jij beweert.
Berichten die vooroordelen bevestigen worden makkelijker doorgegeven, omdat ze al waar leken voordat iemand het zei.