Moeten die generaties per se bij elkaar komen? Ze vinden het juist zo fijn als het is, en ja fijner is het als die ander bij hén komt. Maar dan moet je ongemakkelijk naar iets luisteren dat je niet mooi vindt, en vice versa. Dus: laat ieder z’n ding doen. Gregoriaanse missen naast Praise-avonden, leerhuizen met de Naardense bijbel naast een stiltekring met mandala’s tekenen, of zomeravondzang met Johannes de Heer. Spiritualiteit is heel persoonlijk en als een groep gelijkgestemden bij elkaar is, werkt dat heel vitaliserend en aantrekkelijk. Maar nu eenmaal niet voor iedereen. Een Elvis-kerkdienst of U2-dienst? Heerlijk voor degenen die daar iets in zoeken en vinden, maar niet zaligmakend.

De orthodoxe kerkgenootschappen hebben voldoende kerkgangers en jongeren om nog weer voor twee generaties zoekers, afvalligen en vers toe te treden vrijzinnigen garant te staan. Tegen die tijd zullen ook Molukse, Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse kerken hun groei en bloei hebben en wezenlijk Nederlands zijn.

En die kerken-als-gebouw? Ze staan als waarschuwende of lokkende wijsvingers in ons landschap. Maar onder de klokketoren huist misschien allang een kunstenaar of reclamebureau. Prima, doe mij ook zo’n kerk. Dat lelijke multifunctionele kerkgebouw in de naoorlogse Oranjewijk is inderdaad zo multifunctioneel dat de niet-kerkganger er in ieder geval komt vanwege de muziekschool, de kinderoppas, de start van de avondvierdaagse of de bloedbank. Heilig bloed. En die monumentale kerk in het hart van onze steden en dorpen? Daar bekommert iedereen zich over met gevoel voor historie. Om de spirituele kracht daarvan te ervaren hoef je niet eens naar binnen. Gods geest waait nog steeds door de straten.

Fred Omvlee

Hoofd Geestelijke Verzorging Koninklijke Marine, columnist, dominee

Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.