Zes prikkelende stellingen werden uitvoerig besproken tussen de aanwezigen en de verschillen in opvattingen bleken niet zo groot te zijn. Men benadrukte vooral de gedeelde gebruiken en opvattingen en de wens meer met elkaar om te willen gaan. “Ik ben een Joodse vrouw uit Marokko en heb daar en hier in Nijmegen altijd in vrede en verbondenheid met mijn buren samengeleefd.” Veel rituelen en godsdienstachtergronden riepen herkenning op bij de ander, zoals omgang met dieren en de gedeelde stamvaders in de Koran en Thora. “Laten we elkaar uitnodigen op feestdagen en meer met elkaar eten en vieren,” was een veelgehoord voornemen.
Opstaan tegen onrecht
Documentairemaker Sinan Can was de hoofdgast van de avond en sprak over de moeilijke opgave te verzoenen en te verbinden in zwaar gepolariseerde tijden. “Spreek je uit tegen onrecht. Of nu een moslima wordt bespuugd vanwege haar hoofddoek of een jood vanwege zijn keppeltje, allebei is wangedrag waar je je tegen moet verzetten.” Can verwierf bekendheid met zijn documentairereeks Bloedbroeders over de Armeense genocide en werkt aan een documentaire over de neergang van Islamitische Staat. Hij kreeg vragen uit de zaal over de rol van de media, die uit sensatie of kijkcijfers eerder inzoomen op conflicten en excessen, waardoor er een beeld ontstaat alsof groepen elkaar altijd naar het leven staan, terwijl men vaak juist zonder problemen met elkaar samenleeft.
Sinan Can begon enigszins pessimistisch, in de context van dubieuze machthebbers, meer complexe conflicten in de wereld en de schrikbarende toename van moslim- en jodenhaat. “Toch, overal waar ik kom tijdens mijn buitenlandreizen en ook hier in Nederland, ontmoet ik mensen die opstaan tegen onrecht en die hun nek uitsteken omdat ze zich het lot van de ander aantrekken, ook al krijgen ze veel bagger over zich heen of krijgen te maken met andere nare consequenties.”
Wederzijds vertrouwen
Moslims en joden benadrukten het belang van goed onderwijs en opvoeding. “Ga naar huis en vertel dit door aan je kinderen, dat wij broeders en zusters zijn en geen redenen hebben elkaar te haten,” was de boodschap die twee organisatoren aan het publiek mee gaven. Er waren opvallend veel jonge moslima’s aanwezig. Aan het einde van de avond kreeg men een rondleiding door de gebedsruimte van de synagoge, wat veel indruk maakte. Men is zeer enthousiast om verder te werken aan wederzijds vertrouwen, respect en vriendschap tussen joden en moslims, deze bijeenkomst zal dan ook worden vervolgd met een reeks ontmoetingsactiviteiten.
Die “zes prikkelende stellingen” ontbreken hier. Daar was ik nu het hele artikel lang benieuwd naar.
Sinan lijkt mij een aardig, gevoelig mens. (Ten minste zo komt hij in zijn t.v. programma’s over.)
Wat is er vreedzamer dan met elkaar een maaltijd delen? In dit geval kon je dan ook meteen “2 punten aansnijden”: hallal-kosjer en het ritueel slachten.
(Waarschijnlijk zal het onderwerp Israël-Palestina pas bij een veel latere ontmoeting aan de orde komen, of misschien moeten ze dat maar niet doen.)
Nee, zonder onzin, ik vind zulke burgerlijke initiatieven altijd heel goed!
En goed voorbeeld doet goed volgen, vaak.
Geweldig initiatief is dit toch weer. Echt super.
Ja, lekker makkelijk, joden en moslims hier in NL, maar hoe zou het in Israel of de Gaza zijn?? Ik heb 10 jaar gewerkt in Oost Afrika, en wist daar vaak helemaal niet of iemand waarmee ik omging en een biertje dronk nu moslim of niet was (moslim daar was de bovenlaag, de rijkere mens dus, voordat iemand me verkeerd begrijpt). Dat is dus wel totaal anders hier in NL, ik ben hier nog nooit in een moskee geweest (in Turkije wel), en heb er ook geen enkele neiging toe, zelfs als ik uitgenodigd zou worden, maar hoe komt dat allemaal toch? Ik snap er eerlijk gezegd niets van!
In Israël zoeken Israëliërs en Palestijnen (moslims en christenen) elkaar ook op, om gezamelijk te eten. In Gaza wordt het moeilijker, Dirk. De Israelische overheid doet er alles aan om Gaza geïsoleerd van de buitenwereld tehouden, en dit tot woede van Israëlische mensenrechtengroepen.
Het lijkt me voor Israëli’s ook onveiliger in Gaza dan voor Palestijnen in Israël. Zou dat er niet ook mee te maken hebben, Rommie?
het jodendom is toch het oude geloof naar de wet van Mozes. Maar toen Jezus op aarde kwam geloofde de Schriftgeleerden en Farizeeën in zijn tijd niet dat Jezus de volgens de Bijbel de voorzegde Messias was, ze hebben hem zelfs ter dood laten brengen. Wel, de moslims geloven helemaal niet in Jezus en in de Bijbel. Zij zeggen dat God geen zoon zou hebben gehad? De ware God (bewerkt, red.)…
Anne, zie huisregels. We gaan niet spreken over wie de ware God heeft en daarmee anderen en passant in hun geloof devalueren.