Bij een kerk in Krimpen aan den IJssel schopten kerkgangers op een journalist in, ook toen hij al op de grond lag. Een andere kerkganger in Urk probeerde een journalist met zijn auto te rammen. Hoe christelijk is dat? Er is in het christendom een gewelddadige traditie waarvan de kruistochten het bekendst zijn. Jeruzalem moest koste wat kost op de moslims heroverd worden. ‘God wil het’ roept nog steeds een fanatieke monnik van steen in Amiens, dicht bij de plek waar ik een huis heb. Er werd meedogenloos op mensen ingeramd, ook vrouwen en kinderen.
Dit soort christendom is geen geloof maar magie. Een kerkgangster in Urk die gevraagd werd waarom ze ondanks de coronaregels toch naar de kerk ging, zei: ‘God zal ons behoeden voor het virus’. Dit is niet anders dan wat de oude magiërs deden, of een zelf-hypnotiserende stroming als het ‘succesevangelie’. ‘Ik geloof dat Jezus mij die baan zal geven’, herhalen mensen daar ’s ochtends terwijl ze voor de spiegel hun haar kammen.
Of je nu kracht zoekt om vooruit te komen of een ziekte wil voorkomen, het doel is altijd om iets van God te krijgen. Een individualistische, hebberige houding. Hoe meer psalmen je zingt, hoe meer God je zal zegenen. Zoals ik als kind in de magische fase van stoeptegel naar stoeptegel sprong om op school een goed cijfer te krijgen. Ik hoop het niet, maar als alle kerkgangers in Urk en Krimpen aan den IJssel als die beukende gelovigen zijn die je op het journaal zag, zijn dat geen kerken maar tempels voor magie.
Wat een blamage. Juist op Palmzondag, wanneer Jezus zich gereed maakt om zijn weg van lijden te gaan. Geweldloos, tegen alle bikkelharde magie in. Niet voor zichzelf, maar als weerloze gave aan de wereld.
Zoals Evelyn Underhill schrijft in haar klassieker Mysticism: magie wil hebben, geloof wil geven.
Heel goed verwoord. Goed om vast te stellen dat er ook heel agressieve Christenen bestaan. We doen in het openbare debat vaak of religieus gevoede agressie alleen moslims betreft. Dat is helemaal niet zo en bijna alles wat Moslims verweten wordt is in Nederland en het Westen nog maar nauwelijks één generatie geleden. Niet echt een reden om ons zo enorm veel beter te voelen hoor. Nogal koloniaal ruikt dat….
Jammer genoeg heeft dit niets met magie te maken. Stromingen als in deze kerken beleefd hebben een zeer streng en bepalend godsbeeld. Een godsbeeld dat hun dingen laat zeggen en doen die daar bij horen. Dat godsbeeld is dat van een omnipotente god die je leven beheerst in alle opzichten en die je te vuur en te zwaard moet verdedigen. Die aspecten worden alleen maar ingegeven door angst voor diezelfde god. En dat godsbeeld wordt nog van harte uitgedragen door in Nederland opgeleide theologen.
En hoe zit het met rammen op vredelievende demonstranten? Daar hoor je niemand over. Is normaal, dat de ME dat doet, blijkbaar.
Wat jammer van de kop. Generaliserend en daarmee stigmatiserend. Heel erg jammer op juist dit platform. Er zijn agressieve mensen, die vind je helaas in alle groepen en geledingen van de bevolking. Agressiviteit is nooit goed te praten (ook niet tegenover hijgerige journalisten) en dit had niet mogen gebeuren (inderdaad een blamage). Maar dit soort polariserende koppen helpen niet echt om een brug te slaan.
Nuance vind je hier https://www.socialevraagstukken.nl/reformatorischen-voelen-zich-vreemden-in-hun-eigen-land/
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/74568-2021-03-29-de-bom-die-barstte-op-urk-en-krimpen-was-te-verwachten
Ellen, de kop is inderdaad prikkelend. De auteur is zelf christen en een groot deel van de Nieuw Wij-lezers is ook christen en weet hoe breed geschakeerd het Nederlandse christendom is. Ik hoop dat je de bijdrage van Suurmond vooral inhoudelijk beoordeelt.
eenvoudig feit is dat kerkgangers inramden op journalisten. wat zou je daar anders van moeten maken?