Je bent brandmanager van een geweldig intercultureel festival. Wat doet een brandmanager eigenlijk?

“Ik ben nu drie jaar actief bij Festival Mundial en ben als brandmanager bezig het merk Mundial in de markt te zetten. Ik houd me bezig met wat Mundial tot Mundial maakt en met de community erachter. Wel heel commercieel allemaal, maar ik probeer dus met een sterk en breed merkbereik de juiste mensen te bereiken en een loyale achterban te creëren.”

Lukt dat?

“Nou, het is hard werken! De markt is kritisch en er is veel aanbod wat festivals betreft. Maar we zoeken naar wat past, en daar vinden we onze weg in. Mundial bestaat 25 jaar, en de oude locatie, het Leijpark, valt nu weg en was een groot onderdeel van onze identiteit.
Mijn taak is het overeind houden van het merk aan de ene kant, en het opnieuw vormgeven van het merk aan de andere kant. Gelukkig kunnen we veel samen doen met partners, want samen sta je sterk. En met het nieuwe format hebben we een programma dat heel dicht bij de kern van Festival Mundial staat.”

Kun je voor de mensen, die niet weten hoe leuk Mundial is, in een paar zinnen vertellen wat het festival onderscheidt van andere festivals en waarom iedereen gewoon moet komen?

“Mundial is een ontdekkingreis over de wereld die je samen maakt. Er zijn heel veel artiesten uit alle uithoeken van de wereld en we vieren het feest van de diversiteit.
Op het festival is er muziek, theater, dans, circus, film en een heel diverse catering. En ook de doelgroep is divers. Van kinderen en jongeren tot oude mensen. Alles loopt door elkaar heen en ze zijn ook nog allemaal van verschillende afkomsten. Vorig jaar kregen we voor ‘sfeer’ van onze gasten zelfs een 9. Dat is fantastisch!
Eigenlijk is Mundial een beetje de ideale samenleving en hangt er een geweldig wij-gevoel. Mensen moeten gewoon komen om zich te laten verrassen. Zo hebben we ook een GLOBE van 16 meter doorsnede en daarin is een acrobatenshow. Ze gaan de lucht in, er is videomapping en een lichtshow. Dat wordt een enorm spektakel! Maar er is ook ruimte voor intimiteit. Zo is er ook de ruimte waarin vroeger de motoren werden getest. Die is helemaal geluidsdicht. Er is daar ruimte voor 300 mensen. De bands die daar zullen spelen leveren een geweldig intieme sfeer. En je kunt natuurlijk gewoon uit je plaat op feestmuziek.”

Het ziet er naar uit alsof jullie ‘het nieuwe wij’ al hebben gevonden. Wat is het geheim?

“Het is bij ons niet echt een thema. Het is ook geen boodschap die we willen uitzenden. Mundial is een festival met een diverse programmering en een open karakter. Mensen kunnen zich er thuis voelen. Ze voelen zich begrepen en herkennen dingen van thuis in de programmering en het eten. We communiceren dat niet, maar we leggen gewoon de basis ervoor, dan komt de sfeer vanzelf. Wij kunnen hooguit stimuleren, maar uiteindelijk maken de mensen zelf de sfeer.”

Hoe worden wij beter van al die niet-Westerse kunst en cultuur?

“We verbreden de horizon, we sturen mensen als het ware op wereldreis. We laten ze zien hoe de dingen in de wereld buiten hen voelen, klinken en proeven. De wereld is lokaal, niet globaal. De andere kant van de wereld ervaren verbreedt je horizon. Het creëert een besef van jezelf ten opzichte van de wereld en het laat zien dat het ook anders kan.”

Er zijn belangrijke dingen veranderd in het festival dit jaar. Wat was er mis met het vorige format? Hoe wordt het festival nu vormgegeven?

“Er was eigenlijk niets mis met vorige format. In het Leijpark konden 60.000 mensen. De productie was een stuk kostbaarder, maar we konden grote namen neerzetten. Een naam als Moby die op ons festival speelde, dat geeft nog steeds kippenvel. Grote namen verkopen makkelijker. Maar het paste niet bij de tijd, en de subsidie viel weg.
De locatie nu is een stuk kleiner; in de grootste hal kunnen 3500 mensen. Dat geeft een intiemere sfeer, en daarmee onderscheiden we ons van de andere festivals. Het format past nu bij de locatie en de tijd en bij de kern van Mundial. Het vertegenwoordigt waar Mundial voor staat. En als we de hele Spoorzone overnemen, dan komen die grote namen wel weer!”

Hoe komt dit nieuwe format ten goede aan het samenleven van culturele en religieuze verschillen?

“Op Mundial is alles mogelijk. We vieren de diversiteit van culturen, van mensen en van eten. Het is het feest der verschillen. Mensen kunnen mensen van andere achtergronden ontmoeten en daar samen feest mee vieren.
Wat betreft de artiesten is een artiest als Matisyahu, een Joods-Amerikaanse artiest hier net zo welkom als een moslim-bandje uit India. Daar maken we hier helemaal geen onderscheid in. Dat zou ook niet passen bij het festival. En er is natuurlijk de bazaar, die is nu gedeeltelijk binnen en buiten, en daar kom je van alles tegen. Van de Indiaase kleding tot honing van de lokale imker.”

Gauwain-twitter

Gauwain van Kooten Niekerk

docent Levensbeschouwelijke vorming, redacteur Het Filmgesprek

Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.