Hasse van Nunen is documentaire- en impactproducent bij haar bedrijf Een van de jongens. Ze is onder meer bekend van de documentaireserie Klassen (regie Sarah Sylbing & Ester Gould), de documentaire Mijn vader, Nour en ik (regie Wiam Al-Zabar) en documentaire Writing Hawa (regie Najiba Noori) die onlangs is uitgegaan op IDFA. In samenwerking met eigenzinnige makers met sterke visies, produceert Hasse, zoals zijn dat noemt, betekenisvolle en artistiek hoogwaardige documentaires.

“Vanuit die hoedanigheid voelde ik jaren geleden een sterke behoefte de maatschappij meer te doen opschudden met de documentaires die ik produceerde. Daarom richtte ik, samen met Bernadette Kuiper, de Impact Academy op, inmiddels Impact Makers. Dit was toen een sectorbrede samenwerking tussen fondsen, NPO, omroepen, producenten en documentairemakers om de impactproducent te introduceren; iemand die zich geheel bezig houdt met de maatschappelijke verandering die een documentaire teweeg kan brengen.”

Dit leverde een aantal nieuwe financieringsmogelijkheden op voor impacttrajecten en van Nunen leidde impactproducenten op. “Sindsdien werk ik zelf ook als impactproducent, naast dat ik nog steeds produceer,” zo vertelt ze.

Wat zou je willen vertellen over ImpactLab? 

“Na de introductie van het vak ‘impactproducent’, hebben we met Impact Makers een aantal jaren impactproducenten opgeleid. Dat was een groot succes en ondertussen groeide ook de bekendheid van het vak in de filmwereld. Inmiddels zijn er meerdere mooie voorbeelden te noemen van documentaires – en inmiddels ook theaterstukken en podcasts – die maatschappelijke verandering teweeg hebben gebracht, of nog steeds brengen. Dit noemen we ‘impacttrajecten’ of ‘impactproducties’. Dit gebeurde natuurlijk daarvoor ook al, maar ‘nieuw’ is dat deze trajecten uitgedacht worden. Dat er een team achter zit dat de strategie uitdenkt en uitvoert.”

“Op een gegeven moment stopte Impact Makers met opleiden en gingen ze zelf aan de slag als impactproducent. Inmiddels was ik zelf ook vertrokken. Zo gaan die dingen en dat begrijp ik wel, maar ik vond het ook jammer. Ik merkte dat ik vaak gebeld werd of ik een impactproductie op me wilde nemen en dat ik dan, als ik zelf niet kon, bijna niemand wist die ik dan kon aanraden. Of dat ik dan wel iemand aanraadde, maar dat diegene nog erg beginnend was en daardoor helemaal zelf het wiel moest uitvinden. Het leek erop dat ‘impactproductie’ als strategische aanpak weer zou kunnen wegebben: als je niemand hebt om het werk te doen, dan houdt het op. Zo ontstond het idee om toch weer te gaan trainen.”

Jullie hebben iets interessants te bieden. Voor wie precies? En hoe kunnen mensen zich melden?  

“We geloven sterk in de kracht van verhalen voor het bereiken van maatschappelijke verandering. Verhalen raken mensen in hun hart, waardoor zij niet alleen opeens goed begrijpen wat er aan de hand is, maar ook het gevoel hebben dat ze er iets aan willen doen. Wanneer je dan de juiste mensen bereikt, de mensen die verandering teweeg kunnen brengen, en hen vervolgens handvatten geeft in de beoogde richting, dan heb je goud in handen.”

“Dit willen we zowel meegeven aan verhalenvertellers – in de breedste zin van het woord; van journalisten, tot theater- en podcastmakers, van documentaire- tot VRmakers -, als aan ‘veranderaars’. De ‘makers’ leren om rond hun verhalen impactstrategieën te bouwen waardoor ze bijdragen aan verandering. En aan de  ‘veranderaars’ leren we hoe ze die verhalen kunnen inzetten bij het werk dat ze doen. Die ‘veranderaars’ zijn overal: van lobbyisten en sociaal advocaten, tot mensen die bij maatschappelijke organisaties werken, activisten en beleidsmakers.”

“Het is training van negen maanden die je doet náást je huidige werk, om zo je werk te kunnen verdiepen. In de training gaan we onderzoeken welke verhalen goed werken voor maatschappelijke verandering, wat de kracht is van de verschillende soorten media, wat voor impactmakers de deelnemers zijn, hoe ze een team en partnerschappen vormen met anderen binnen het veld van verandering, en natuurlijk wat er allemaal komt kijken bij het maken van een impactstrategie en het uitvoeren van een impactproductie.”

Aanmelden of meer informatie?
Aanmelden kan door naar www.impact-lab.nl te gaan en het online aanmeldformulier in te vullen. De deadline is 20 december en op 12 december is er nog een online informatieavond waarvoor ieder die zich wil oriënteren of vragen heeft, zich kan inschrijven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Theo Brand

Eindredacteur

Theo Brand is journalist en politicoloog en werkt bij Nieuw Wij als eindredacteur. Religie, levensbeschouwing en politiek zijn …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.