Van den Brink wil naar eigen zeggen uit zijn eigen ‘bubbel’ stappen en de moslimgemeenschap leren kennen. Daartoe wil hij ook van de gelegenheid gebruik maken om vragen, zorgen en angsten binnen de EO-achterban te bespreken. Hij deed daartoe via Facebook de volgende oproep:
Raja Felgata, eindredacteur van de Kleurrijke 100, sprak over een omgekeerde integratie. “Migranten wonen al meer dan 50 jaar in Nederland, waarom nu pas kennismaken? Is het niet makkelijk scoren nu?” De hoofdredacteur van De Kanttekening, Mehmet Cerit, vraagt zich af welk type moslims Van den Brink zal benaderen, “de extremen of de grote onzichtbare middengroep?”
Enis Odaci plaatst vraagtekens bij de opzet van het programma. Hij zegt daarover: “Het komt op mij over alsof Freek Vonk op Safari gaat door een islamitisch park.” Odaci ziet dit programma als een achterhaald initiatief, dat in de bredere EO-geschiedenis niet het voordeel van de twijfel verdient. “Als je kijkt naar programma’s als Knevel & Van den Brink, De Tafel van Tijs, Dit is de Dag… en de teksten die je geschreven hebt. Dan is dit nu wel mooie taal, maar waar was je al die tijd?”

Tijs van den Brink pareerde de kritiek met een open opstelling. “Op het moment dat iemand anders vast en ik interview hem daarover dan is het toch anders dan als ik zelf ervaar wat vasten is. Ik wil moslims beter snappen.”
Op de vraag waarom hij nu pas zo’n contact met moslims organiseert, zegt Van den Brink: “Dat heeft met mijn sociale context te maken. Ik zit in de kerk, ik woon in een redelijk witte buurt, en dat maakt dat je weinig met moslims in aanraking komt. Dat geldt voor heel veel Nederlanders. Het is onontkoombaar dat mensen vooroordelen hebben, maar dat komt voort uit het feit dat mensen elkaar dus niet ontmoeten, en daarom wil ik dit doen. Ik ga met heel veel plezier die zoektocht maken.”
Kijk de hele uitzending terug via Uitzending Gemist.
De Nieuwe Maan is een wekelijkse actuele talkshow met een scherp oog voor ontwikkelingen rondom de moslimgemeenschap, gepresenteerd door Nadia Moussaid. De Nieuwe Maan biedt een platform voor de opinies en visies vanuit de moslimgemeenschap op de Nederlandse samenleving en alles wat daarin speelt. Naast de brandende actualiteit is er aandacht voor cultuur, lifestyle, mode én humor.
Andere artikelen over media en de multiculturele samenleving:
- Lees hier een interview met presentatrice Nadia Moussaid.
- Lees hier een interview met presentator Tijs van den Brink.
Al bij de titel wist ik dat dit over iets onzinnigs ging. Toch heb ik nog even gegoogeld en wat artikelen erover gelezen, maar qua commentaar kom ik nog steeds niet verder dan een glimlachend hoofdschudden. De safari-vergelijking is heel treffend.
Bij ons kan Tijs vd Brink niet terecht. Wij passen niet binnen het concept van het programma, want we zijn pas met de familie onder elkaar als het bezoek weg is, en eigenlijk komt het eerlijk gezegd nou net in die maand niet goed uit, want dan besteden we wat meer tijd aan andere dingen.
Opnieuw een interessante uitzending. Dat het op primetime is, is minder van belang, net als de meeste mensen kijk ik niet life maar later via internet.
Zonder Tijs van de Brink was het nog beter geweest. Vervelende gewoonte van omroepen om elkaar in elkaars programma’s uit te nodigen.
DeKanttekening.nl lijkt me bruikbare krant te worden, nu nog een rubriek (natuur)wetenschap want het is wel een alfa-wereldje.
Jammer dat er zo badinerend op Thijs wordt gereageerd.
Als je ergens woont, waar geen enkele moslim woont en als je in je werk of geloof ook geen moslim tegenkomt. Tja…
Dat ligt anders in een grote stad.
Thijs is van goede wil. Dat is meer dan van hele volksstammen autochtonen gezegd kan worden.
3 is trouwens in het christendom het getal van de ommekeer, van de beslissing. Dus wie weet tot wat voor “verrassende” inzichten hij komt.
Een kind van islamitische ouders hoeft toch ook niet gelijk de hele Ramadan te volbrengen? Daar spreek je als ouders een bepaalde dag, dagen, dagdelen of iets dergelijks mee af. Dat is niet te zwaar. En het kind is trots, omdat hij mee mag doen.
Beschouw Thijs als zo’n beginneling.
Afkraken…Beetje flauw…
Ik moet bekennen dat ik geen gelegenheid had om naar de uitzending te kijken. Dus misschien kwam het daar wat belachelijk over.
Kinderen hoeven helemaal niet te vasten en wanneer ze oud genoeg zijn, doen ze gewoon volledig mee.
Ramadan is de naam van een maand. Meedoen aan (de) Ramadan klinkt als meedoen aan (de) december. Ramadan vieren klinkt ook vreemd, want het is geen festival. Een niet Moslim heeft niets aan meedoen met de vastenmaand, maar ik wil hem wel drie dagen ontvangen. Dat wordt geen familiegebeuren, want daarmee ben ik alleen samen met het eten. Voor volle dagen familiegebeuren moet hij buiten die maand komen of op het festival de dag na Ramadan. Misschien is het beter voor hem om in de laatste tien dagen naar een moskee te gaan. Veel brengen die dagen fulltime daar door. Tijdens Ramadan mag hii me alles vragen over Islam en over wat ik doe, maar andere geloven worden dan niet besproken en vergelijken doe ik dan ook niet. Tijdens Ramadan telt alleen Islam. Als hii echte interesse heeft, help ik met liefde.
Ja, ik weet dat een kind niet mee hoeft te doen. Net zo min als zieken, mensen die een verre reis maken en vrouwen die hun periode hebben.
Werkend op een “zwarte” school met jonge kinderen, heb ik toch vaak meegemaakt dat een kind op speciale momenten mee mocht doen. Spannend en leuk, vinden ze dat. Ouders voeden hun kinderen nu eenmaal op verschillende manieren op.
Zieken, reizigers en menstruerende vrouwen kunnen het buiten de maand inhalen. Kinderen hoeven helemaal niet. Natuurlijk mag het wel, als ze dat ook kunnen. Die regels staan los van opvoedingsverschillen, of verschillen tussen bruine scholen en zwarte scholen.
Ja, dat is zo.
Ook dit jaar doe ik weer mee aan de Ramadan. Vanaf het begin tot aan het eind, met mijn vrienden. Door de volle dagen mee te doenen, is de band tussen mijn moslimvrienden en mij onverbreekbaar.
Ik heb het ook moeten opbouwen, Pieter.
Het is ook niet gauw goed. Toont een tv-presentator interesse voor een religieus ritueel, begint meneer Odaci hem af te kraken. Heel misselijk en intolerant. Moslims vasten geheel vrijwillig, er is niemand die hen ertoe dwingt, toch wil deze tv-maker in de huid kruipen van de gelovigen. Het lijkt wel of de autochtoon helemaal niets goeds meer kan doen. Spijkers op laag water, bah!
Volgens mij valt het reuze mee met het slachtofferschap van de autochtoon, Franco. En enig wantrouwen richting Tijs lijkt me wel op haar plaats gezien z’n evangeliserende agenda. Gelukkig zijn niet alle autochtonen EO-freaks.
Hè, Joop! Vroeger meed ik de EO en vond ik het zeurpieten.
Maar ze zijn echt veranderd. Het drammerige zie ik echt niet meer bij Tijs, als hij bij een bekende Nederlander langs gaat. Dan laat hij zo iemand zijn eigen verhaal met geloof of ongeloof gewoon vertellen. De bekeringdrang staat daarbij gelukkig op een heel laag pitje.
Dag Franco,
Heel jammer dat je misselijk wordt van mijn intolerantie. Neem een aspirientje, knap je van op.
Als je de uitzending had gezien, dan zie je ook dat ik mijn scepsis onderbouw. Knevel & Van den Brink, De Tafel van Tijs, Dit is de Dag en diverse schrijfsels van Tijs laten een ongenuanceerde blik op moslims zien. Dus na al die jaren praten óver moslims ziet Tijs nu opeens de noodzaak om moslims van nabij te leren kennen. Prima, maar dat verdient dus wel enige scepsis, zeker ook omdat Tijs in het programma zelf aangeeft dat Hilversum nu eenmaal zo werkt: EO-mensen moeten aan het werk worden gehouden, dus gaan ze bij de EO niet opeens uitgebreid samenwerken met moslims… die er bij de EO overigens niet zijn (behalve in de kantine dan).
En vrij komisch hoe je het onrecht jegens Tijs op jezelf als autochtoon betrekt. Het verraadt een zwart-wit wereldbeeld.
“Op mijzelf als autochtoon?” Hoe komt u daarbij? Geeft dit niet blijk van een even grote vooringenomenheid die u bij Tijs meent te zien? Ik zal u uit uw droom helpen, ik ben een ‘allochtoon’ van Surinaamse afkomst wiens vader een nazaat is van West – Afrikaanse slaven. Afgezien daarvan heb ik het programma wel degelijk gezien en blijf ik bij mijn mening dat ik uw reactie onverdraagzaam vindt. Op deze manier wordt het hier dus nooit wat!
Je schrijft zelf “alsof de autochtoon helemaal niet goeds meer kan doen”, hoor. Kritiek op mensen geven (onderbouwd) en onverdraagzaam zijn, zijn twee verschillende dingen. Heb ik niet bedacht, maar staat ook gewoon zo in de Van Dale.
Nee, zo gemakkelijk komt u hier niet mee weg meneer Odaci. Uit mijn reactie meende u te kunnen opmaken dat ik autochtoon ben. Dat alleen al is zeer dubieus en getuigt bovendien van een enge hokjesmentaliteit. Personen op basis van hun mening etnisch indelen. Gevaarlijk gedachtegoed en zeker voor iemand die zegt juist de diversiteit te willen bevorderen. De intolerantie vind je overal, zelfs bij Nieuwwij.nl
We gaan ons best doen ons leven te beteren.
Een oprechte vraag aan de moslims onder ons (en ik hoop dan ook, daar niet om afgekat te worden.)
Ik begrijp uit gesprekken met jullie geloofsgenoten, dat ramadan de maand is, waarin je je volledig richt op je relatie met Allah. Door te vasten ben je ook ontvankelijker voor spirituele zaken. (Daarnaast heeft vasten nog de betekenis van beseffen hoe armoede voelt. En na het breken van de vasten ervaar je dankbaarheid voor het voedsel.)
De moskee wordt natuurlijk ook vaker bezocht en mannen brengen daar soms de hele dag door.
Het is geen festival natuurlijk, maar alleen concentratie op je persoonlijke relatie met God.
Als je gepensioneerd bent, geen baan hebt van 9 tot 5 of een uitkering, is dat na de eerste dagen goed te doen.
Maar hoe moet dat allemaal als je zwaar werk hebt, of als je voortdurend mensen te woord moet staan? Dan is vasten zwaar en ligt de concentratie bij je werk.
Het is dan toch logisch dat het ziekteverzuim in die maand hoog is.
Dat kan niet Allahs bedoeling zijn, toch?
Bedoel je met Allah’s bedoeling niet eigenlijk gewoon: dat kan de bedoeling van de mensenrechten, of de idealen van mij als mens, toch, eigenlijk, niet zijn, Louise? Pas daarmee op hoor, dat hoor ik de laatste tijd nou te vaak, want dat is wel een groot verschil natuurlijk!! Ik weet er alles van, want ook strenggelovig, katholiek geweest (zoals al die op hun knieen kruipende bedevaartgangers naar Fatima) en bij nonnen opgevoed voor de eerste communie (als 6 jarige!!).