Dit is geen uitspraak uit de Koran of van een moslimgeleerde. Als iemand patriarchaal en vrouwenonderdrukkend schrijft over de plicht van vrouwen om gesluierd te zijn, dan is het de christelijke theoloog Tertullianus, ongeveer 206 na Christus. Vanaf een eeuw later is de sluier het symbool geworden van vrouwen die hun kloostergeloften aflegden.
Trouwritueel
Een Amerikaans-Nederlands stel had mij gevraagd om in Nederland hun trouwritueel te leiden. We waren in gesprek over de vorm van het ritueel toen de bruid mij vertelde dat ze een bruidssluier zou dragen en aan de hand van haar vader door het middenpad naar haar aanstaande gebracht wilde worden. Ik was net voor mijn doctoraalscriptie verdiept in de discussie over hoofddoek dragen in de christelijke gemeenschap van Noord-Afrika in de tijd van Tertullianus. En ik drong erop aan dat ze het niet zou doen. Door je vader weggegeven worden is een middeleeuws ritueel dat is ontstaan in een patriarchale context: de vader die zijn dochter weggeeft draagt zijn jurisdictie de vrouw over op de echtgenoot. De vrouw in kwestie is handelswaar: het ritueel van de overdracht bevestigt dat zij geen zelfstandige juridische status heeft. De sluier is daarvan het symbool. Pas nadat ze beiden ‘ja’ gezegd hebben, mag de sluier opgetild worden en kan de bruidegom voor het eerst zijn nieuw verworven bezit bekijken.
It’s all about the context, leert ons het vakgebied van de ritual studies. Een symbool, een ritueel heeft geen vaststaande betekenis.
Ook als dat voor de middeleeuwen waar geweest is, dan nog kennen mensen er vandaag heel andere betekenissen aan toe wanneer een bruid weggegeven wordt door haar vader. ‘Voor mij betekent het dat mijn ouders achter mijn huwelijkskeuze staan’, zegt één bruid. ‘Ik vind het mooi om zo te laten zien dat ik in de voetsporen treed van mijn ouders, het drukt mijn verbondenheid uit met vorige generaties.’ zegt een andere bruid. Hebben zij het fout? Moet de bruidssluier afgeschaft worden omdat het een patriarchaal symbool is?
Ik zat fout, ontdekte ik. De betekenis die de sluier voor mij heeft, was voor haar irrelevant. It’s all about the context, leert ons het vakgebied van de ritual studies. Een symbool, een ritueel heeft geen vaststaande betekenis. Betekenissen kunnen verschuiven, veranderen, afhankelijk van de tijd waarin we leven en van de situatie waarin we de rituelen gebruiken. De bruiden van vandaag hebben zich het symbool van de sluier toegeëigend zo dat het voor henzelf betekenisvol is.
![burka-1003353_1920](https://files.nieuwwij.nl/app/uploads/2018/08/burka-1003353_1920-1600x897.jpg)
Boerkaverbod
Betekenis toekennen zie ik deze dagen weer volop in de discussies over het boerkaverbod. Let wel: het zijn autochtone witte Nederlandse mannen en vrouwen die weten wat de betekenis van de boerka is voor islamitische vrouwen. Dat is ook de argumentatie van arabist Jan Jaap de Ruiter in een artikel elders op deze website: het dragen van een niqab noemt hij eerst het bewijs van de grenzeloze onrechtvaardigheid tussen mannen en vrouwen, en daarna verwijst hij naar Saoedi-Arabië en andere landen in het Midden-Oosten. Vrouwen hier zouden dankbaar moeten zijn omdat de Nederlandse wet hen beschermt tegen de onderdrukking door hun mannen.
Maar zo eenduidig is de sluier niet, ook de niqab of de boerka niet. Het dragen van een hoofddoek, hijab of niqab of boerka, heeft in Nederland onvermijdelijk andere betekenissen dan in Iran, Tunesië of Turkije. In Iran of Saoedi-Arabië is het afleggen van een hijab een daad van moed, omdat vrouwen opkomen voor hun vrijheid en daarmee de wet overtreden. In Nederland is een hijab of niqab dragen een daad van moed, omdat de moslima’s hier leven in de context van groeiende islamofobie waar de hoofddoek hét symbool is geworden van hun religieuze identiteit.
Je kunt niet het gedachtegoed van mensen veranderen door de expressie ervan in kleding te verbieden.
Nog een argument waarom volgens Jan Jaap de Ruiter en vele anderen het verbod op de niqab of boerka terecht is, is de associatie van de niqab met moslimextremisme en terroristisch geweld. Dit is precies wat het is: associatie. Niet gestoeld op feiten of ervaringen. Eenvoudigweg wordt verondersteld dat de vrouwen door een boerka te dragen zich bekennen tot extremistische islamitische stromingen en tot terroristisch geweld. Zelfs als dit zo zou zijn, dan zou het verbieden van de kleding dragen slechts een symptoom bestrijden in plaats van de ziekte. Net zo zinloos als het is om mensen in Staphorst te verbieden om klederdracht te dragen in de hoop dat ze alsnog anders gaan denken over de vaccinatie van hun kinderen. Je kunt niet het gedachtegoed van mensen veranderen door de expressie ervan in kleding te verbieden.
Kleding communiceert, leert de antropologie. Betekenistoekenning is niet alleen een proces van degene die de kleding draagt maar evengoed van degene die ze ziet. Een stropdas communiceert een kantoorbaan, waarschijnlijk hoger opgeleid en in de regel een man. En daarop passen we onze houding aan ten opzichte van de drager. Dat gebeurt ook bij sluiers, hijabs, niqabs. De draagster heeft het volste recht er haar eigen betekenis aan toe te kennen. Maar onvermijdelijk kennen ook de mensen om haar heen er een betekenis aan toe, die hun houding en hun gedrag stuurt ten opzichte van de draagster. Het is nuttig als niet-moslims in ons land zich in alle oprechtheid afvragen waarop het gebaseerd is dat zij zich ‘unheimisch’ voelen tegenover sluier, hoofddoek, boerka of niqab. En dan is een antwoord als ‘het past niet bij onze cultuur’ veel te kort door de bocht. In een open samenleving gaan mensen met elkaar in gesprek over deze betekenissen en over wat zij willen communiceren. Zo blijft het symbool een levend proces en kan het gebeuren dat de draagster haar kleding aanpast omdat zij haar communicatie wil aanpassen. Daar past geen wet bij.
Het verbieden van een boerka of niqab in Nederland omdat in Iran en Afghanistan vrouwen verplicht hun hele lichaam moeten sluieren, is nonsens. Daarvan voelt geen enkele vrouw zich bevrijd: niet in Iran of Afghanistan, niet in Nederland. Als we vrouwen wereldwijd willen steunen in het zoeken naar vrijheid en een eigen expressie van hun geloof, dan laten we hen zelf betekenisgevers zijn van de symbolen en rituelen die zij verkiezen te gebruiken. Anders zouden we het ook onze bruidsparen moeten verbieden om een sluier te dragen omdat de sluier van de bruid een patriarchaal symbool is dat tegen de vrijheid van de vrouw en de gelijkgerechtigheid van man en vrouw in gaat.
Ben je bereid om ook een boerka te dragen? Want reken maar dat als de islam hier heerst, je ook verplicht word er een te dragen.
Het is “verplicht … wordt”, en niet “verplicht word”, Jouke
Schoolmeesters zijn van alle tijden, helaas!
Toe nou, Joop, is dat nodig ? de schoolmeester uithangen vanwege d of dt? Je zou misschien ook een goede zijn om de boerka draagsters te corrigeren.
” Pardon mevrouw, ik weet niet of U het al weet, maar de boerka is alweer een week verboden in de bus, het is maar dat U het weet”.
” Hoor hem nou, die schoolmeester, weet ik heus wel hoor, laat die boetes maar komen, ik lust ze rauw”.
Slordige taal staat voor slordig denken, Dirk. Ik probeerde (te ?) subtiel Jouke belachelijk maken die iets anders doet: angst zaaien.
En ik heb totaal geen behoefte mensen (m/v) in welk kledinggedrag ook te corrigeren, al vind ik het soms onesthetisch. Uitlachen ligt dan eerder voor de hand dan beboeten.
Want ik vind de ‘burkawet’ inadekwaat zoals ik in een reactie op het artikel van JJ de Ruiter schreef. Alleen maar aan boeten denken om gedrag te veranderen is fantasieloos (en in dit geval inadekwaat).
“Het verbieden van een boerka of niqab in Nederland omdat in Iran en Afghanistan vrouwen verplicht hun hele lichaam moeten sluieren, is nonsens.”
Een veelgemaakte vergissing.
-In Iran hoeven vrouwen zich niet volledig te sluieren. In Iran is de hejab (hoofddoek) met een iets langer jasje (= manteau) verplicht. Als vrouwen in Iran nog bedekter willen gaan, dragen ze traditioneel de chador, die het gezicht vrijlaat.
-De boerka (traditioneel blauw of een andere kleur, met ruitjes voor de ogen, gezichtsbedekkend dus) komt uit een bepaald gebied in Afghanistan en is door de Taliban verspreid naar andere delen van Afghanistan. Nu is het niet perse meer verplicht, maar de meeste vrouwen – zelfs in Kabul – hullen zich in boerka (verplicht gesteld door familie of echtgenoot, vaak ook vanuit maatschappelijke druk). Vooral hoger opgeleiden en sjiïtische vrouwen laten de boerka achterwege en kiezen voor een hoofddoek en langere jas, maar met de toenemende onveiligheid in Afghanistan wordt de geringe ruimte die vrouwen kregen, weer kleiner.
-De niqab (meestal zwart, gezichtsbedekkend) komt uit Saoedi-Arabië (gezichtsbedekking is niet verplicht, maar komt wel veel voor).
De niqab wordt als het ware geëxporteerd. Door de – met oliedollars gesteunde – verspreiding van de oerconservatieve Saoedische vorm van islam, het Wahabisme, wordt de van oudsher gematigde islam in veel gebieden in de wereld (in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Pakistan en delen van Afghanistan,Bangladesh, Maleisië en Indonesië niet te vergeten) stukje bij beetje verdrongen. Dit gaat helaas ook vaak gepaard met geweld tegen andersgelovenden en andersdenkenden, en met steeds meer van top tot teen in zwart gehulde vrouwen – in landen en gebieden waar dat nooit en te nimmer traditie was. Dit heeft weinig te maken met vrijheid, laat staan een vrije keuze van de vrouw, maar alles met machts- en geo- en geloofspolitiek, indoctrinatie en vaak ook dwang vanuit de gemeenschap (“de familie-eer hooghouden” door volledige bedekking). In ieder geval heeft het weinig van doen met rechten voor vrouwen, vrije expressie of keuzevrijheid.
Dus om hier in Nederland een niqab te gaan dragen met een beroep op je vrijheid als vrouw, komt op mij wel wereldvreemd over. En je bent er niet mee op je plek in een samenleving waarin we elkaar met open vizier (!) tegemoet treden.
Ik voelde me heel beklemd toen ik in Afghanistan was, waar vrouwen zich als anonieme schimmen (en dan ook nog begeleid door een mannelijk familielid) over straat begeven. De opluchting die me overspoelt als ik na zo’n bezoek op een luchthaven land waar ik in de openbare ruimte lichamen, benen, billen, gezichten en haren van vrouwen zie, valt met geen pen te beschrijven. Ik ben héél blij dat er in Nederland niet veel vrouwen zijn die gebruik maken van “de vrijheid” om zich bijna volledig te bedekken.
Dat wil niet zeggen dat ik een verbod een geweldig idee vind, overigens. Want inderdaad, de paar vrouwen die hier gesluierd rondlopen, nemen mij niks af. Laten we wetgeving maken voor echte problemen.
De veelal oudere Turkse dames met een lange jas over een herenpantalon en een Anatolisch hoofddoekje heten in Rotterdam brigadiers.
Van een theoloog mag je een verbindend stuk verwachten , zeker als de theoloog uit de PKN of zelfs vrijzinnige hoek komt. De moderne kijk op God is immers een God van liefde en solidariteit. Zodra een theoloog rationeel, cognitief realistisch gaat preken, staat hij/zij midden in de samenleving terwijl een voorganger de verticale lijn vanuit het goddelijke naar beneden vertegenwoordigt. Een theoloog van de oude snit (PvdA), een idealist met sociale inborst, houdt de gemeente een utopie voor die met wat goede wil en geloof (met moeite weliswaar) na te leven valt. (Tolerantie richting orthodoxe islam)
Geforceerd naar verbindende argumenten zoeken met een boerka draagster lukt dan ook altijd wel als je het op keuzevrijheid en autonomie van de vrouw gooit.
De vraag is alleen: “moet je dat willen? ”
Het toe eigenen van de volgende betekenis is dan net zo valide als de door Marian Geurtsen ingebrachte betekenis.
“De Boerka is een expressie ( uitingsvorm) van een anti westerse theocratische religie die geweld niet schuwt, principieel vrouwen onderdrukt en onderwerp aan het mannelijk gezag.”
Als ik die betekenis aan de boerka geef kan ik binnen een moderne “vrouwvriendelijke” democratie pleiten voor het uitsluiten van gewelddadige intolerante religies en culturen binnen onze landsgrenzen.
Toe-eigenen en toekennen is immers persoonlijk en in dit geval zelfs democratisch omdat het via stemming van het Parlement tot stand is gekomen!
Conclusie. Ik snap de theoloog Marian Geurtsen en ben daarnaast blij dat het boerkaverbod is ingegaan. Te tolerant jegens intolerantie en uitsluiting, leidt vroeg of laat tot geweld en onderdrukking. Dus in de kiem smoren en buiten houden deze uitingsvorm van fundamentalisme en extremisme.
Deze reactie illustreert precies wat het probleem is met het verabsoluteren van een bepaalde betekenis van een symbool. Met dezelfde interpretatie kun je ook de hoofddoek beschouwen als ‘een expressie van een anti westerse theocratische religie die geweld niet schuwt, principieel vrouwen onderdrukt en onderwerp aan het mannelijk gezag’. Daardoor leg je een rechtstreekse verbinding tussen negatieve aspecten of verschijningsvormen van de Islam en iedere moslima die een hoofddoek draagt. Ook al is degene die hem draagt principieel tegen geweld, is ze geëmancipeerd en kiest ze zelf voor het dragen van de hoofddoek. Door die rigide, eenzijdige interpretatie wordt zij zelf gezien als problematisch en haar verschijning als afkeuringswaardig. Afgezien van het feit dat dat een belediging is, is het ook gevaarlijk, want daarmee worden vermeende tegenstellingen tussen moslims en niet-moslims onnodig op de spits gedreven en wordt het gemeenschappelijke daaraan ondergeschikt gemaakt. Het wordt dan makkelijk om moslims weg te zetten als niet passend in onze cultuur, terwijl dat in de meeste gevallen volkomen onterecht is. Er zijn meerdere manieren waarop de Islam kan worden beleden. En het is niet zo dat je met een andere religie en culturele achtergrond geen Nederlander bent en niet gewoon kunt participeren in de Nederlandse maatschappij. Er zijn behalve moslims ook veel andere mensen in ons land met een levensovertuiging die niet mainstream is (en in veler ogen misschien afwijkend) zonder dat ze daardoor niet als volwaardig burger worden gezien.
Tertullianus was niet de enige natuurlijk, ook Paulus en andere voor-middeleeuwse Godsmannen hadden zo hun idee hoe de vrouw door zich in te hullen haar eer en ondergeschikte positie beter kon bewaren/beleven. Per slot was die boerka ook pre-islamitisch. Archaische lifestyle, door niemand in Europa nog nageleefd (tot voor kort dan).
Verbazingwekkend dat uit de feministische hoek zoveel steun verleend wordt aan die boerka. Je zou zeggen, daar verwacht je de felste tegenstand!!
Maar nee hoor! Ach ja, de wereld wordt steeds gekker, denk ik dan.