Ik heb weinig met Coca cola. Ik heb het nooit gedronken. Alleen al het feit dat je Coca Cola goed kunt gebruiken om verroeste schroeven los te krijgen, was voor mij geen aanbeveling om het te gaan drinken, maar het kan dus iets losmaken dat vastzit. Steevast zei ik vroeger tegen de kinderen dat de schroefjes van hun billen ervan los gingen zitten. Als grapje natuurlijk, maar het heeft, geloof ik, nog geholpen ook, althans in mijn bijzijn zie ik ze nooit Coca Cola drinken.

Ik heb dus eigenlijk niets met dit drankje… tot ik hun reclamecampagne zag met de titel Open. De rapper George the Poet schreef de tekst. Wat vind ik er zo goed aan? Hij stelt de vraag: ‘What if we choose to be open?’ Wat als we kiezen om open te zijn? Dit is een klein deel van zijn prachtige raptekst:
‘Wait stop, who says we have to go back to normal? This is our opportunity to start over – more humble, mindfull, braver and better than we’ve ever been. The glass isn’t half empty, it’s half full and we all can make a difference, when we are OpenLikeNeverBefore.’

We moeten dus niet terug naar een nieuw normaal, maar kunnen misschien naar een nieuw anders. De Duitse historicus Philipp Blom zei in diverse interviews dat juist vanwege deze coronacrises een omdenken nodig is. ‘Ook belangrijk is dat we nu weten dat het anders kán. Jaren kregen we te horen als je kritiek had op het ontketende globale kapitalisme: “Ja, dat klopt wel van die milieuproblemen en dat is heel tragisch van die vuile lucht en het plastic in de oceaan, maar ja, wat moeten we doen: we kunnen de machine moeilijk stoppen.” Nou dat kan dus wel. Corona heeft een deel van de economie letterlijk stilgelegd. Dit heeft aangetoond dat een maatschappij wel degelijk zelf besluiten kan nemen. Dat we ook kunnen kiezen voor iets wat niet marktconform is.’

Hier zie je dat een rapper in een Coca Colamarketing en een historicus elk een boodschap uitdragen die grote overeenkomsten laat zien. Dat een bedrijf, dat natuurlijk echt wel Coca Cola willen verkopen, ook beseft dat het anders moet en dat met die andere boodschap geld te verdienen is. Dat er een nieuw marktconform is. Dat er iets losgemaakt moet worden wat vast zit, wat vaste gewoontes zijn. Terwijl Blom een ommekeer met argumenten probeert te bewerkstelligen doet George the Poet dat met taal en muziek.

Wat winnen we volgens hen hierbij? Het is nu, na bijna 2 jaar coronapandemie, een moeilijke situatie: zaken dreigen failliet te gaan, onderwijl starten er rechtszaken tegen vervuilende bedrijven en moeten nieuwe milieumaatregelen ook uitgevoerd worden. Hopelijk gaat alles in de komende maanden weer open, maar wanneer we echt ‘open’ gaan kan deze situatie ook een nieuw begin zijn, een kans voor de mensen, het milieu en de wereld. Dan wordt de vraag: wat kan deze coronacrisis ons eigenlijk leren? En vooral: wat wil die mij leren? Ik zou bijna Coca Cola gaan drinken, maar gelukkig hoeft dat niet persé om een nieuw anders te kunnen beginnen, ieder op haar of zijn eigen manier…

Felicia Dekkers

Felicia Dekkers

Redacteur

Felicia Dekkers is Neerlandica en studeerde later theologie. Zij werkte in het onderwijs (MO en HBO) en daarna als (beeld)redacteur bij …
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.