Eerder deze maand presenteerde onderzoeksbureau Kantar een rapport over stereotyperingen en representatie van diverse groepen mensen in tv-reclames en media. Kort later ging een fragment viraal uit een gesprek tussen Hui-Hui Pan en actrice Jennifer Hoffman. Daarin legt ze het belang uit van representatie ‘en jezelf terug zien’.
Honderden reacties stroomden binnen van mensen die zich herkenden in het persoonlijke verhaal over representatie, vertelt Pan. “Want wie ben je als je jezelf alleen in stereotype beelden in de media ziet? Als je leert dat de ene kleur meer waard lijkt dan de andere kleur? Gemaakt met en door creatieven met Aziatische roots, van producent tot filmmaker, laten we dat zien.”
“Betere representatie is mogelijk. We worden gevormd door verhalen over de wereld, mensen en onszelf. Maar wat als je jezelf niet herkent in de verhalen die je in de media ziet? PAC gelooft in overeenkomsten die verbinden: passies, dromen en uitdagingen. Laten we verder kijken dan stereotyperingen, beter luisteren naar waar het écht om draait. Wij zijn niet ‘de ander’. Wij zijn net zoals jij. Verbreed je horizon!”
Van een filosofiestudente tot danser, en van de eerste ‘allochtone’ burgemeester tot loopbaancoach: ze komen allemaal in beeld. Pan: “Maak kennis met Maya Aumaj, Elisa Ng, Jade Oosten, Roy Ho Ten Soeng, Fazle Shairmahomed en Alice Wong. De jongste 19, de oudste 77 jaar. Alle zes met een rijk verhaal over wie zij zijn. Zes verhalen om mee te beginnen, in video en tekst.”
De campagne is online te volgen via www.pac.tv/jouwconnectie en de sociale kanalen van PAC (@panasiancollective).