Voor meer informatie over het project Heilige Ruimte op Nieuw Wij, zie deze link.
Nu ik jou als Theoloog des Vaderlands een paar maanden van nabij heb meegemaakt, valt mij op dat jij van het gesprek houdt, maar niet het ‘standaard geloofsgesprek’.
Claartje Kruijff: “Dat klopt Enis, ik houd van gesprek. Ik blijf even haken op ‘het standaard geloofsgesprek’, wat zou dat dan moeten zijn? Al heb ik er wel een beeld van. Precies dat is waar ik moeite mee heb. Al die vastgeroeste beelden die we van elkaar hebben en ook van onszelf. Niet-gelovig, wel gelovig. Orthodox of vrijzinnig, christelijk of islamitisch. Terwijl de werkelijkheid veel meer grijstinten laat zien. Wat ik signaleer en wat mij zorgen baart is dat we nauwelijks meer in gesprek komen over wat ons ten diepste bezig houdt. Nu geloven een privézaak is geworden hebben we het gesprek over het leven, het levensbeschouwelijke gesprek, met het badwater weggegooid.”
Waar zou je dan nog kunnen beginnen als iedereen op een andere, eigen manier zegt wel of niet te geloven?
“Ik verlang ernaar dat we een gesprek durven aangaan op grond van ons menszijn. We zitten er tenslotte samen in hier op aarde en moeten er ook samen wat van maken.”
Dat is een gesprek op existentieel niveau voeren. Hoe doe je dat?
“Toen ik achter in de twintig en nog behoorlijk zoekende was, ontmoette ik een priester die met mij het gesprek aanging. Deze man opende voor mij een andere gespreksruimte, een ruimte om op adem te komen.
Ik zou graag een voorbeeld noemen uit mijn eigen familiegeschiedenis. Ik vond een brief van een verpleger die aan het ziek- en sterfbed van mijn grootvader heeft gezeten. Mijn grootvader was krijgsgevangene en tewerkgesteld aan de Burma Railway. Hij schreef na de oorlog naar de familie van mijn grootvader een brief over hun gesprekken. Hij schreef: “niet alleen spraken we over het leven dat achter ons lag of over de toekomst die wij in onze gedachten opbouwden, maar ook veel over de verhouding van mens tot God en omdat onze meningen ten aanzien van dit levensvraagstuk nogal uiteenliepen hadden wij dikwijls zeer waardevolle avonden.”
Uit de brief wordt duidelijk dat de twee heren van mening verschilden, de een zal zichzelf wel gelovig hebben genoemd en de ander niet. Mijn grootvader was volgens de overlevering een pacifistische atheïst, hun Gods- of mensbeelden liepen wellicht uiteen. Maar ze hadden, in alle benauwenis en ellende, de tijd, taal en ruimte om met elkaar uit te wisselen. Om elkaar te ontmoeten en samen te denken en te spreken over hoe het is om mens te zijn en wat dat allemaal met zich meebrengt. Hoe mooi is dat.”
Samen aftasten wat het betekent om mens te zijn op aarde…
“Ja, het voeren van een existentieel gesprek heeft naar mijn idee daarmee te maken. Hoe je verhoudt tot jezelf, tot een ander, tot de wereld om je heen en tot God, of zo je wilt, Allah, G’d, het Grotere Leven of de Bron. Hoe je omgaat met de dingen die je overkomen, met moeilijks en moois. Wat je plaats is in de wereld. Of je een geluksvogel of een pechvogel bent. Hoe je omgaat met je gevoelens van tekort en de vragen die je hebt. Wanneer je vrede ervaart van binnen. Over het leven dat niet maakbaar is, dat je overkomt en ontglipt maar wat je desondanks wel in handen hebt.”
Ik zou graag proberen los te komen van alle labels en samen met een open blik durven kijken naar de woorden die we tegenkomen in het Onze Vader.
Zo’n gesprek voeren is al uitdagend genoeg, maar je wilt het gesprek ook inkaderen met de thema’s uit het Onze Vader, een behoorlijk religieuze tekst. Hoe doe je dat?
“Ik zou graag proberen los te komen van alle labels en samen met een open blik durven kijken naar de woorden die we tegenkomen in dit eeuwenoude, wereldwijde gebed. Omdat ik vermoed dat deze woorden ons iets te zeggen hebben over ons bestaan hier. En dat we via deze woorden waardevols kunnen opdelven. Het eerste woord van het Onze Vader alleen al vind ik interessant: ons. Van welk ‘ons’ kom jij vandaan en bij welk ‘ons’ hoor jij nu? En ben jij weleens in nood geholpen door iemand die je anders nooit zou tegenkomen?”
Heilige Ruimte is voor jou zoeken naar Gespreksruimte, met een hoofdletter G. Kun je in die ruimte ook theologische concepten delen met mensen die niet gelovig zijn?
“Maar natuurlijk! Het gaat in dit gebed om woorden waar we uit leven. ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’. De vraag naar brood is belangrijk. En is mijn behoefte aan inzicht en betekenis eenzelfde broodvraag als iemand die honger heeft en zijn kinderen niet kan voeden? Of denk aan de tekst ‘Vergeef ons’. Hoe vaak lopen we wel niet met schuldgevoelens rond, gevoelens van tekort en zijn dat alleen onbespreekbare privégevoelens, of lopen we collectief rond met een gevoel van gebrek? En hoort dat bij ons bestaan misschien?”
Kan ik dan zeggen dat je het liefst gesprekken vanuit de levenservaring voert en minder vanuit de dogmatiek?
“Ja, natuurlijk want daar maak je het leven mee, midden in de ervaring. Het is te eenzaam geworden voor ons, we moeten al dit soort zaken maar van binnen zien op te lossen, in ons eentje, terwijl het wel degelijk wringt. Ik krijg mails van allerlei mensen. Vrouwen en mannen. Jonger en ouder. Mensen die iets groots hebben meegemaakt. Of mensen die anders willen leven – saamhoriger en zachter. Mensen die graag willen geloven, maar die het niet lukt met de beelden waar ze mee zijn opgegroeid. Mensen die zoekende zijn en geen rust vinden. Mensen die rondlopen met iets zwaars en dat graag willen afleggen in gesprek. Noem maar op. Het gesprek start midden in het leven. Kennelijk is er behoefte aan dat levensbeschouwelijke gesprek.”
Je hebt een schrijverscollectief verzameld dat op z’n zachtst gezegd een bonte verzameling denkers is. Hoe verloopt het gesprek in de groep?
“We komen uit verschillende hoeken van de samenleving en zijn allemaal op een eigen manier op zoek naar wat we van waarde vinden en naar wat ons te doen staat. We zijn behoorlijk verschillend maar hebben een grote welwillendheid en openheid naar elkaar toe. Dat vind ik al een hele winst. Maar er gebeurt natuurlijk meteen van alles. Dat woord ‘Vader’ bijvoorbeeld maakt veel los in ons midden. De een ervaart dat als een geborgen, dierbare term en de ander heeft daar minder positieve associaties bij. Het is grappig, op het eerste gezicht loopt het gesprek heel makkelijk. Maar als je een laag dieper gaat dan stuit je ook op verschillen en dan is de kunst elkaar te blijven ontmoeten. Via een langzaam gesprek en de concentratie die dat met zich meebrengt valt er al veel te ontdekken.”
Op Nieuw Wij begin je vanaf maart met een zeven maanden durende verkenning van Heilige Ruimte. Wat verwacht je ervan en wat kunnen de lezers van jou en het schrijverscollectief verwachten?
“Ik hoop dat we een mooi gesprek kunnen voeren op deze pagina’s. Gesprekken die we niet gewend zijn te voeren. Dat we ons oefenen in een manier van gesprek voeren die we volgens mij kwijt geraakt zijn met elkaar. We zullen zeven thema’s aankaarten en per thema drie hoofdvragen stellen. En mensen van buiten onze groep daarin betrekken. Uiteindelijk wil ik samen oefenen in het vinden en koesteren van een goed, verdiepende en verbindend levensbeschouwelijk gesprek.”
Wat is het ‘standaard geloofsgesprek’?
Zelfs zonderhet antwoord te kennen ben ik blij dat ik daaraan ben ontkomen. Terwijl ik tegelijk zeker weet dat ik met enkele mensen in en rond mijn gemeente regelmatig verrassende en zeer diepgaande geloofsgesprekken heb.
Deze woordkeuze in de vraagstelling suggereert een methodische aanpak waarbij één gesprekspartner geen rol speelt in de vorm van het gesprek.
-.’’ God, iemand, iets ?- is een mensachtige god nog te geloven ?
– Of moet en kan dat nog slechts op een rationele wijze gebeuren ?
-Alleen het rationele is absoluut en geloofwaardig,..0f liever is een zekerheid.
– God… of het enige absolute zijn van de logos (logica) als beginsel en einddoel van al, wat is .’.
“…christelijk of islamitisch. Terwijl de werkelijkheid veel meer grijstinten laat zien…” Er zijn zelfs in Nederland meer religies dan die twee standaard-mogelijkheden, en er zijn meer kleuren dan grijs.
Er is een bekende vergelijking van religies met bergbeklimmers, die op verschillende plaatsen beginnen en elkaar op de top tegenkomen, Ik weet niet of we allemaal op dezelfde berg zitten, maar we klimmen allemaal. Misschien kunnen we beter praten over onze ervaringen bij het klimmen dan over wat onze diverse reisgidsen en folders ons over die top vertellen. Het ene weten we, het andere nog niet.
Zo ligt dat voor mij niet Boris, die universele top van de berg waar alle klimmers uiteindelijk elkaar tegenkomen. Als ik het Onze Vader bidt, is dat getuigenis van een identiteit die exclusief is, horend bij een geloof, kerkgebouw, heilige schriften, rituelen ( doop, huwelijksritueel en begraven) die uniek en onvervreemdbaar zijn. Dat betekent niet dat ik geen respect en nieuwsgierigheid heb voor andere geloven en gebruiken. Zo ken ik vrienden die mediteren, die pacifist zijn, of -new ager-, kan ik het goed mee vinden, alleen is mijn innerlijk anders ingericht. Ik denk dat dat streven naar universaliteit te maken heeft met de universele rechten van de mens en afhankelijke instituten. Helaas, bij levensbeschouwing en religie ligt dat toch echt anders.
Wat een mooie metafoor, dank je. We klimmen allemaal, dat uitgangspunt is essentieel.
En de diverse reisgidsen en folders vertellen ons ook van alles over de route, daarover kunnen we van elkaar leren.
En Dirk, wat mij dus bezighoudt is of we het over regels als geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schuld kunnen hebben vanuit ons aller leven en ervaring?
Het onze Vader is ook mij lief- de heilige ruimtes en de rituelen waar jij over schrijft ook maar sluit het een het ander uit?
Ik vond het aardig te leren dat dat ONS van het onze vader zo belangrijk voor je was, zoals ook het geval was bij die bergbeklimmers van Boris. Dat ligt bij mij (geboren en getogen in de verzuilingsperiode, zelfs gymnastiek of voetbal was toen naar geloof georganiseerd) nog steeds anders, er is wel een ons op staatkundig gebied, niet op religieus of beschouwelijk of ideologisch gebied, kan niet, vrees ik dan (maar ben al heel oud).
Dat vind ik interessant wat je zegt. Ik ben decennia later opgevoed dan jij – de verzuiling voorbij – en kan verlangen naar meer ons
Aardig initiatief, maar …. iets voor kerkleiders en theologen onder elkaar, en NIET voor gewone gelovigen. Die kerkleiders, ambtsdragers groot en klein hebben immers die schotten tussen de diverse religies opgericht, en houden ze in stand te eigen bate. Gewone mensen hebben die schotten in de praktijk van het leven al lang gelaten voor wat ze zijn: hindernissen, obstakels die de betrekkingen tussen mensen en of het enige, maar ook onkenbare Opperwezen onnodig bemoeilijken. Mensen van nu willen die muren niet meer, en laten daarom de geïnstitutionaliseerde religies ook graag links liggen zolang twijfel of nostalgie geen vat op hen krijgt!
Christenen zouden zich hierbij bovendien moeten afvragen: gaat het nu eigenlijk om wat IK heb, of de buurvrouw heeft ge- of bedacht c.q. ervaren in relatie tot het vermeend bovennatuurlijke / transcendente; OF om wat het inzicht/geloven, en de bedoeling plus praxis van Jezus Christus is? Gaat het om waar IK of de buurman voor sta(at); OF om wat Jezus ons heeft aangereikt als instrumenten om tot onze bestemming (vrede, ultiem geluk, het Rijk Gods) te geraken, hier en nu c.q. na onze dood?
[reactie bewerkt: geen exegese/waarheidsclaims in de reacties]
Heel relevant issue Agernent, want ben ook bang dat het in geloofsgesprekken in NL vooral zal gaan om wat deze of gene ervan denkt, vindt, ervaart,en niet meer om religieuze waarheden en geloofspunten als de komst van het Rijk Gods, de verlossing van het kwaad, en andere zaken waar het tot voor kort toch altijd om ging (althans in de kerken, op de preekstoel). Wel wijs ik erop dat de intuitie en het inzicht van het hart in spirituele aangelegenheden in het vroege christendom wel beleden werden, maar toch vooral door kleine elite van ingewijden en geleerden, maar ja, we hebben nu demokratie, waarin inmiddels elite een negatieve connotatie heeft.
En Claartje: dat verschil tussen ons is mss niet puur leeftijd gerelateerd. Heb lang in de 3de wereld gewerkt en geleefd, waar steeds vele geloven en bevolkingsgroepen (met eigen geloof, cultuur, eetgewoontes, kleding vaak ook) naast elkaar (heen) leefden. ” Dat is iets wat helemaal van hun alleen is, daar mag je niet aankomen of je mee bemoeien”, zei de gids dan tegen me, als we in het gebied van weer een andere indianenstam kwamen. Er was dus wel respect, maar niet eens nieuwsgierigheid (zoals bij mij wel). Wel totaal iets anders dan in NL dus!