Jan Jaap de Ruiter schreef Nourdeen Wildeman vorige week de eerste brief, vandaag reageert Nourdeen Wildeman hierop. Lezers van de brieven zijn van harte uitgenodigd mee te denken en te reageren!
—
Beste Jan Jaap,
Een gesprek over de toekomst van de moslimgemeenschap in Nederland kan gevoerd worden vanuit verschillende perspectieven. Je hebt gekozen voor het perspectief ‘integratie’. Dit perspectief heeft een valkuil en wellicht is het goed dat we hier direct in lijken te vallen.
Valkuilen
Als er iets is wat fundamenteel verkeerd is gegaan in het zogenaamde islamdebat, dan is het de vermenging van de onderwerpen ‘migratie’ en ‘religie’. Wanneer er wordt gesproken over de toekomst van de moslimgemeenschap vanuit het perspectief ‘integratie’, denk ik dat het noodzakelijk is dat we dit onderscheid te allen tijde scherp bewaken.
De reden dat ik vermoed dat we gelijk in deze valkuil zijn gevallen, is de suggestie dat ik wellicht vragen voor jou “als oer-Hollandse kaaskop” heb. Hoewel die aanduiding taalkundig gezien op twee manieren uit te leggen is, vermoed ik dat je hiermee op jezelf doelt. Op die vraag kan ik kort en bondig reageren: ik heb niet één vraag voor jou als oer-Hollandse kaaskop. Ik ben namelijk zélf een oer-Hollandse kaaskop. Ik ben een moslim uit de polder, met Hollandse roots. Als wij ons in het kader van deze briefwisseling ten opzichte van elkaar definiëren, zal dat zijn op de eigenschap wel/niet moslim, niet op etniciteit of cultuur.
Een andere valkuil is om vooral van de toekomst te verwachten wat je hoopt. Deze briefwisseling zal daarop geen uitzondering zijn. Je gaf in jouw brief drie voorbeelden van andere gemeenschappen en de mate waarin zij zijn geïntegreerd. Vervolgens vroeg je mij welk model mijn voorkeur heeft. Mijn antwoord gaat dus vooral over wat ik hoop. Natuurlijk kan ik mij niet onttrekken aan feitelijkheden en waargenomen trends. Het wordt dus een mix.
Geen van ons beide kan spreken namens de gemeenschappen waar het om gaat, maar ik zie uit naar een goede uitwisseling van onze persoonlijke gedachten over hoop en verwachtingen.
Hugenoten, Joden of orthodoxe protestanten
Het zal je niet verbazen dat er bij ieder van de drie genoemde gemeenschappen aspecten zijn die mij aanspreken of niet. Ik denk niet dat je had verwacht dat ik één van de drie zou kiezen. In eerste instantie hang ik naar het voorbeeld van de Joodse gemeenschap, mede door het belang dat door hen wordt gehecht aan de Joodse identiteit. Het voorbeeld van de orthodoxe protestanten lijkt mij weinig hout snijden, aangezien de geografische spreiding van moslims door Nederland van een totaal andere orde is. Alle modellen gaan trouwens niet geheel op, omdat de moslims niet als één groep naar Nederland zijn gekomen. Maar mijn sterkste aanknopingspunt zit in een specifieke formulering van de integratie van de hugenoten.
Over deze gemeenschap stel je namelijk dat “de hugenoten hun weg in de Nederlandse samenleving hebben gevonden en erin zijn opgegaan”.
Wat ik hoop voor de toekomst van de moslimgemeenschap in Nederland is dat wij onze weg in de Nederlandse samenleving volledig zullen vinden. Wat ik niet hoop is dat wij hierin opgaan. Ik hoop dat wij een volwaardig onderdeel worden van deze samenleving.
Wat betekent dit concreet? Bijvoorbeeld dat de moslimgemeenschap zal deelnemen aan de politiek door middel van eigen partijen. Dat de moslimgemeenschap islamitische scholen zal hebben waar op kwalitatief hoogstaand niveau de taal en geschiedenis van zowel Nederland als de religie gedoceerd wordt. Dat de moslimgemeenschap een eigen stem in de Nederlandse media gaat krijgen, waarin religieuze en contemporaine onderwerpen aan elkaar worden gekoppeld en besproken. Dat de moslimgemeenschap haar normen en waarden met betrekking tot burgerschap en nabuurschap zal inzetten door met stichtingen en particuliere initiatieven een constructieve bijdrage te leveren. Dit alles met behoud van identiteit, met behoud van religie en de daarbij behorende normen en waarden.
Naïef
Ben ik naïef? Ook ik zie dat er sprake is van grote verdeeldheid binnen de gemeenschap. Ook ik zie jongeren het pad van islam verlaten. De verhalen van ex-moslims zijn niet langs mij heen gegaan (hoewel ‘ex-sjiieten’ meestal een betere aanduiding is). Vanzelfsprekend ben ik mij ervan bewust dat er op alle punten die ik noem voorbeelden te over zijn waar dit eerder is geprobeerd en waar mensen binnen mijn gemeenschap hebben gefaald. Tegelijkertijd zie ik steeds meer kundige mensen vanuit verschillende etnische groepen samenkomen om dergelijke doelen te verwezenlijken.
Onderzoeken wijzen uit dat waar in nagenoeg alle religieuze stromingen het bezoek aan religieuze diensten de afgelopen jaren sterk is afgenomen, het juist de moslimgemeenschap is die een andere trend toont. Ik zie geen garantie voor succes. Ik zie wél te veel potentie om te negeren.
A matter of give and take
Overigens heeft dit verhaal twee kanten. Mijn vragen aan jou: wanneer zal de niet-moslimgemeenschap de moslims als volwaardige burgers gaan beschouwen? Wanneer zal niet elke aanvraag voor de bouw van een moskee worden beantwoord met een protest? Wanneer zullen niet bij ieder bericht over misstanden in de samenleving archiefbeelden van vrouwen met hoofddoeken worden getoond? Wanneer zal niet iedere goede actie van een moslimorganisatie met achterdocht worden benaderd? Wanneer zal niet iedere buitenlandse spreker als haatimam worden weggezet?
Eigenlijk vraag ik: wanneer is de rest van Nederland er klaar voor om de islamitische gemeenschap niet langer te tolereren maar te accepteren? We zijn hier namelijk niet te gast, we zijn hier inmiddels geboren en getogen.
De nieuwjaarswens? Ik zou er niet over begonnen zijn. Nu jij mij in jouw brief het goede wenst zeg ik: “en voor jou hetzelfde” (hoewel de vraag over de nieuwjaarswens halverwege januari niet alleen betrekking heeft op mijn principes als moslim maar óók vraag ik me af of het zo laat nog mag vanuit de oer-Hollandse etiquette).
Met gelijke interesse wacht ik op je tweede brief.
Nourdeen Wildeman
Goede brief van Wildeman. Het wordt hoog tijd dat moslims er gewoon bij gaan horen, hoe hard Wilders ook zal blijven schreeuwen.
2 plusjes voor deze brief.
Moslims zullen pas echt geaccepteerd worden als er een Nederlandse islam wordt ontwikkeld: een islam die garant staat voor veiligheid, emancipatie, etc. Dat lijkt me logisch. Er zijn nu nog te veel voorbeelden waaruit duidelijk wordt dat die veiligheid er nog niet is.
Goed idee, beetje saai nog heren. Mag iets meer vuurwerk komen! Succes.
“Eigenlijk vraag ik: wanneer is de rest van Nederland er klaar voor om de islamitische gemeenschap niet langer te tolereren maar te accepteren? We zijn hier namelijk niet te gast, we zijn hier inmiddels geboren en getogen.”
Klopt, maar Nederlanders zijn kerken/religie ontstegen, zo lijkt het. Daar loopt het mis.
@Gerard: Islam STAAT garant voor veiligheid, emancipatie, etc. Als wij nou allemaal eens een Koran (de bron) lezen dan wordt alles vanzelf een stuk duidelijker en misconcepties worden hierdoor uit de wereld verholpen.
“wanneer is de rest van Nederland er klaar voor om de islamitische gemeenschap niet langer te tolereren maar te accepteren? We zijn hier namelijk niet te gast, we zijn hier inmiddels geboren en getogen.”
Dit is natuurlijk de crux van het verhaal. Van migranten kun je vragen zich te verdiepen in “de” Nederlandse cultuur, normen, waarden. Maar op het moment dat iemand (door migratie of geboorte) staatsburger wordt van NL zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat diens stem evenveel waard is in de evolutie/ontwikkeling van cultuur, waarden en normen in Nederland.
Het is vreemd om te stellen dat de protestanten van de Bible Belt
“gescheiden” van de samenleving leven. Hebben zij immers geen stem in het parlement? Op deze en vele andere wijzen maken zij toch bijzonder actief deel uit van de samenleving? Dat een meerderheid van de Nederlanders zich niet verwant voelt met de orthodoxe levensvisie heeft er al toe geleid dat vele heersende wetten, normen en waarden van die levensvisie afwijken. De vraag is echter hoeveel ruimte we als samenleving blijven geven voor de grote diversiteit aan levensvisies. Moeten we allemaal daadwerkelijk hetzelfde denken, voelen, begrijpen? Of is er ruimte voor verschillende ervaringen en visies?
Neem het voorbeeld van de beoogde invoering van het fenomeen “weigerambtenaar”. Is het echt nodig dat elke individuele ambtenaar actief bijdraagt aan de rechten van homoseksuele stellen of is het aan de overheid als geheel, als systeem, om het recht te waarborgen? Kan er niet, zolang homo’s overal kunnen trouwen, ruimte worden gegeven aan hen die gewetensbezwaren hebben? Of is het echt “aanpassen of oprotten” voor ongetwijfeld goede en bezielde trouwambtenaren?
Moeten orthodoxe christenen en moslims (of wie ook) echt hetzelfde denken over homo’s en vrouwen als de heersende norm, of is het mogelijk dat er verschillende opvattingen bestaan onder dezelfde wetgeving?
Kortom, integratie is een proces waar alle Nederlanders doorheen moeten: leren omgaan met verschillen en een wereld in ontwikkeling, het bepalen van eigen standpunten en die in samenspraak tot uitdrukking brengen in normen, waarden, wetten en cultuur.
laten we als moslims het goede voorbeeld geven in alle aspecten zodat de mensen niet bang meer zijn voor de islam maar juist nieuwsgierig ernaar worden en meer gaan onderzoeken. het gratis verspreiden v.d. koraan is een hele goede stap.De islam is gezonden voor de gehele mensheid dus ook voor de hollanders!
Jan-Jaap en Nourdeen
Hugenoten, joden, orthodox protestanten en moslims laten zich moeilijk vergelijken.
De ‘diaspora’ bracht joden niet slechts naar Nederland, hugenoten kwamen juist naar Nederland omdat calvinisme daar reeds ‘staatsgodsdienst’ was en moslims kwamen hier om economische redenen en ook niet speciaal naar Nederland. Orthodoxe protestanten zijn volledig ‘gepacificeerd’.
Nourdeen en Jan-Jaap zijn zelfverklaarde ‘bekeerde’ oer-hollandse kaaskoppen. De één bekeerde zich tot islam en de ander tot ‘publiek debat’. En met ‘bekeerden’ is het een beetje als met ex-rokers meestal de ‘fanatiekste’ niet-rokers. Ik ken een voormalig heroïneverslaafde die nu al twintig jaar het feit dat hij ‘gered’ is uitvent in kerkdiensten.
Allemaal erg particulier om niet te zeggen zeer weinig betekenend … alles behalve een intellectueel debat
Interessant begin! Ben benieuwd naar het vervolg..