Jan Jaap de Ruiter schreef Nourdeen Wildeman op 10 januari de eerste brief, waarop Nourdeen Wildeman enkele dagen later met deze brief reageerde. Op 16 januari schreef De Ruiter de tweede brief aan Wildeman. Vandaag reageert Wildeman hierop met zijn tweede brief. Lezers van de brieven zijn van harte uitgenodigd mee te denken en te reageren!
Beste Jan Jaap,
Laat ik beginnen met een geruststelling. Je gaf aan dat je mijn brief had gelezen met enige zorg. Je vermoedt frustratie, boosheid en bitterheid. Van bitterheid of frustratie is geen sprake. Wel voel ik soms enige boosheid, maar enkel het type dat mij inspireert en drijft om mij nog meer in te zetten voor de zaken die ik belangrijk vind.
Ik merk die instelling ook bij moslims om mij heen. Een broeder vroeg zich laatst hardop af: waar zouden wij als moslims in Nederland zijn zonder Geert Wilders? In zekere zin mogen we de tegenstand die we ervaren zien als een zegen. Het heeft veel moslims bewust gemaakt van hun geloof en motiveert hen om zich meer te verdiepen in de islam. Hetzelfde geldt voor veel bekeerlingen. Hoe vaak hoor ik niet van mensen voor wie de uitkomst van een zoektocht de omarming van islam is, dat het begin van hun zoektocht voortkwam uit alle negatieve media aandacht?
De slogan in een reclame voor sociaal verantwoord bankieren lijkt ook hier op te gaan: alles wat je aandacht geeft, groeit.
Geklaag en gejammer?
Toch vind ik dat je je in je antwoord op mijn vraag er iets te gemakkelijk vanaf maakt, wellicht mede geholpen door mijn vraagstelling. Je vindt dat ik me “niet te veel moet aantrekken van al het geklaag en gemiauw over de standpunten en initiatieven van moslims in Nederland” want het “hoort er gewoon bij”. Die mening heb ik niet. Enerzijds denk ik dat ‘geklaag en gemiauw’ een understatement is. Anderzijds denk ik dat de mate en grofheid waarmee het zich manifesteert er niet simpelweg ‘gewoon bij hoort’.
In deze context quote ik graag iemand die recentelijk op NieuwWij het volgende over dergelijk ‘geklaag en gejammer’ zei: “De geschiedenis heeft ons bewezen hoe desastreus een in eerste instantie schijnbaar zo onschuldige afkeer van een abstracte leer, religie of ideologie kan uitlopen op vervolging van en massamoord op mensen van vlees en bloed.”
Maar belangrijker dan dat is een andere dimensie van mijn vraag. Ik merkte in mijn vraagstelling op dat moslims hier in Nederland niet langer te gast zijn, we zijn hier geboren en getogen. Ik beschreef in mijn brief dat ik hoop dat de islamitische gemeenschap een volwaardig onderdeel zal zijn van dit land. Dat de moslimgemeenschap een constructieve bijdrage zal leveren met betrekking tot burgerschap en nabuurschap.
Wellicht had ik mijn vraag preciezer moeten formuleren. Wanneer is de rest van Nederland er klaar voor om de islamitische gemeenschap te zien als een onderdeel van dit Nederland? Niet langer als gast en al helemaal niet als indringer.
Overigens merk je terecht op dat veel mensen in Nederland het prima vinden dat moslims op hun eigen manier integreren. Dat ben ik volledig met je eens. Het is zeker niet alleen kommer en kwel. Ik zie veel mogelijkheden en kansen.
De polderislam als toekomst?
In mijn beleving is het leven van een moslim die islam praktiseert als het kleuren van een kleurplaat. Je mag binnen de lijntjes je eigen kleuren kiezen, je eigen invulling geven en ieder eindproduct kan en zal verschillend zijn van de anderen, met haar eigen schoonheden en eigenaardigheden.
De observatie dat er in de interne dialoog binnen de islamitische gemeenschap wel erg veel aandacht lijkt te zijn voor de lijntjes en te weinig aandacht voor het kleuren deel ik. Het tegenvoorstel om de lijntjes dan maar los te laten deel ik niet. Het beeld dat je schetst van een rekkelijke ‘EO-islam’ is dan ook iets waar ik niet op zit te wachten.
De lengte van de baard, aan welke eisen een sluier moet voldoen en allerlei andere technische aspecten van de regelgeving van de islam zijn aspecten van de regelgeving van de islam. De kaders die Allah ons heeft gegeven waarbinnen wij kunnen handelen zijn islam. De dag dat we er genoeg van hebben om hierover vragen te beantwoorden is de dag dat we islam loslaten. Niet voor niets motiveert Allah in de koran moslims om op te roepen tot waarheid maar óók tot geduld.
Ik onderschrijf volledig de noodzaak voor moslims om juist vanuit de islam de gehele samenleving te dienen. Dat benoem ik ook in mijn eerste brief. Islam geeft voldoende aansporing hiertoe en biedt voldoende ruimte en vrijheid om dit te ontplooien. Ik neem dan ook afstand van het idee dat rekkelijkheid van de regels hiervoor noodzakelijk is.
Geaccepteerd willen worden om wie je (niet) bent?
Er gaat echter meer schuil achter de omschrijving van de polderislam die ik in je brief lees, namelijk de tegenstelling die wordt gesuggereerd tussen ‘vragen beantwoorden over baard en sluier’ versus ‘met respect voor elkaar aan de samenleving bouwen’. Dat is een tegenstelling die ik niet onderschrijf. Ik geloof juist dat moslims vanwege én inclusief alle aspecten van de regelgeving van de islam met respect voor anderen en zichzelf een bijdrage kunnen leveren aan een betere maatschappij. Maar ook het idee – wat ik telkens weer tegenkom – dat moslims pas écht een bijdrage kunnen leveren als vrouwen hun sluier afdoen en mannen hun baard afscheren werp ik verre van me.
Acceptatie van islam in Nederland vergroten is dan ook geen doel wat ik nastreef. Ja, ik denk dat acceptatie van islam in Nederland terecht zou zijn. Sterker nog: het zou de samenleving sterker maken. Nee, ik denk niet dat de alom aanwezige anti-islamitische sentimenten terecht zijn. Sterker nog: het verzwakt de samenleving juist. Maar wanneer acceptatie een doel op zich wordt, gaan mensen zichzelf of hun religie verloochenen. Ongeacht de vraag of de acceptatie zal toenemen of niet streef ik naar islam. Islam in mijn leven en islam in mijn bijdrage aan de wereld om mij heen.
Benieuwd naar je reactie.
Nourdeen Wildeman
Mooie reactie broeder!
“Maar wanneer acceptatie een doel op zich wordt, gaan mensen zichzelf of hun religie verloochenen.” Wil dhr. Wildeman dat nog eens toelichten?
Wildeman is iemand die waarde hecht aan uiterlijkheden, aan een lange baard, dat zie ik althans op de foto. Blijkbaar schrijft zijn interpretatie van de koran dat voor. Kan hij aantonen waar staat in de koran dat mannen een lange baard moeten dragen?
de regelgeving rondom de baard en de lengte vd hoofddoek horen bij de islam net zoals je buurman goed behandelen en goed zijn voor je ouders; of je het nou polderislam of eo islam noemt islam is islam ; laat iedereen het uitdragen op de beste manier om een bijdrage te leveren aan de revival vd islam alhoewel Allah(Heilig en Verheven is hij ) ons daar niet voor nodig heeft.
Ik denk ook dat een fel anti-islam sfeer alleen maar zorgt voor tegenkrachten die wel eens sterker kunnen zijn dan ingeschat. Wilders moet daar voor oppassen, anders krijgen we een hele nare situatie in Nederland.
Beste Bast van Heemst
Je schreef:
Wildeman is iemand die waarde hecht aan uiterlijkheden, aan een lange baard, dat zie ik althans op de foto. Blijkbaar schrijft zijn interpretatie van de koran dat voor. Kan hij aantonen waar staat in de koran dat mannen een lange baard moeten dragen?
Heb jij überhaupt wel de koran gelezen of de islam begrepen? Het is grappig om mensen te zien die weinig tot niks van de islam weten de islam of moslims willen beoordelen.
Deze brief roept bij mij de vraag op (aan Nourdeen): verwacht jij dat moslims ooit in de meerderheid zullen zijn in Nederland en zo ja, welke consequenties dat zal kunnen hebben? Dit is immers de angst van veel PVV-stemmers.
Een samenleving waarin moslims worden vertrouwd ipv gewantrouwd gaat zeker aan kwaliteit winnen, je zult zien dat de economie het beter gaat doen.
”Blijkbaar schrijft zijn interpretatie van de koran dat voor. Kan hij aantonen waar staat in de koran dat mannen een lange baard moeten dragen?.”
Wist jij dat de koran niet de enige bron is van moslims maar ook de Hadith en dat moslims een enorm percentage van dagelijkse aanbiddingen e.d. op basis van de hadith (overleveringen aan de Profeet vzmh van God) doen.
O.a. de specificatie van hoe je moet bidden, wassing moet doen, hadj doen, zakaat betalen e.d. wordt uitgelegd in de hadith. Dus als die mensen die over verschillende punten zeggen, waar staat dat dan in de koran, mogen eens beginnen aan Sahih Hadith Bukhari, & Sahih Hadith Muslim. (Ga af op betrouwbare hadith, betrouwbaar = sahieh) Dus niet elke hadith is betrouwbaar en voor een moslim reden om te volgen. Je kan je ook een goede tijd bezig houden met hoe specifiek de redenen zijn om een hadith betrouwbaar of onbetrouwbaar te verklaren.
Dus jou opmerking van ”zijn interpretatie van de islam” en de alleen de koran noemen, je kan niet over alleen Koran praten zonder Hadith. Allebei is uiteindelijk op basis van wat God’s openbaringen. (Wat wij moslims geloven) Dus ik geloof echt met een paar simpele google acties dat jij je antwoord hebt gevonden. Zoveel basis vragen heb je zo snel teruggevonden online of in islamitische boeken,
http://islamqa.info/en/1189 alsjeblieft!
Rekkelijkheid van de regels is erg belangrijk. Als alle gelovigen niet rekkelijk zouden zijn, zouden er veel meer oorlogen zijn.
De ruiter denkt alleen maar in termen van gematigd en orthodox. Volgens mij zit Wildeman daar tussenin. Heeft De Ruiter daar wel eens over nagedacht, dus over tussenvormen?
Ik kan je verzekeren dat rekkelijkheid van regels juist finest zal zijn. Zelfs de Moslim(s) zijn bang dat moslim individueen of groepen de regels gaan rekken, want dan krijg je aanslagen en dood en verderf, dat is immers wat het menselijke verstand zonder het opvolgen vd openbaringen voortbrengt. Vreemd? Barmhartigheid en genade zijn juist prominente zaken waar de Islam naar oproept. Wanneer moslims zich strikt aan de voorschriften houden zal de maatschappij waarin zij leven van profijten als eerlijkheid/oprechtheid/opoffering/genade etc.
Kijk bijvoorbeeld naar het Vaticaan waar men het celibaat toepast wat oorspronkelijk niet vh geloof is wat er gebeurt….
Stel dat de Moslim populatie groter wordt dan zullen de valse ideologien weerlegd worden. Een niet moslim mag blijven wat ie is en zal ook met rust gelaten worden. Iets wat in de democratieen ondenkbaar is. Ik ben de tel namelijk kwijt vh aantal democratie slachtoffers dat tot dus ver is gevallen.
“Maar ook het idee – wat ik telkens weer tegenkom – dat moslims pas écht een bijdrage kunnen leveren als vrouwen hun sluier afdoen en mannen hun baard afscheren werp ik verre van me.”
Dit lijkt té vaak de hele strekking van het ‘islamdebat’. Iedereen heeft zijn beeld erbij. Hoe bizar is het dat we een groep mensen niet willen beoordelen op hun overtuiging, geslacht of geaardheid…behalve als deze er herkenbaar als moslim(a) uitziet. “Dan hoort die persoon niet echt bij Nederland en is die vrouw onderdrukt.” Bij een tweedelig pakdragende anarchistische anti-globalist of bonusverslindende trader ontstaat deze gedachte bij niemand in eerste instantie. Meneer Wildeman heeft gelijk. Als het gaat om een maatschappelijk oordeel over een persoon, dan kan je alleen naar de maatschappelijke positieve of negatieve bijdrage van die persoon kijken. Niet naar wat die persoon wellicht allemaal wel of niet gedacht heeft tijdens het leveren van die bijdrage en al helemaal niet hoe die persoon zich kleedt.
Mooie brief, maar ik vrees dat ik je optimisme over de Islam in Nederland niet kan delen. Ik denk welzeker dat de Islam verdwijnt als aanpassing en zoeken naar acceptatie een doel op zich wordt. Naar mijn idee is dat allang zo en was de hele islam allang het katholicisme en het liberale protestantisme gevolgd naar irrelevantie als de subsidies van zowel de Nederlandse overheid als die van buitenlandse mogendheden niet nu zo’n bron van erkenning en stemgeving in de Islam hadden geschapen. Blijkbaar zochten individuen (veelal, maar zeker niet alleen van allochtone afkomst) aansluiting bij het geloof in plaats van bij andere elementen in de samenleving.
Als die bronnen opdrogen, wat ze gelukkig steeds meer doen, in ieder geval van Nederlandse kant (gelukkig komt zelfs de PvdA terug van de stelling “integratie via de moskee”. De oliesjeiks zijn een ander verhaal.),, dan houdt het ook fluks op de Islam. Want inderdaad, een moderne samenleving is geen gelovige.
Kortom, zolang de Islam niet van hogerhand wordt aangepraat als oplossing voor sociale ongelijkheid, wortelloosheid en panacee voor een tal van andere kwalen dan houdt het vanzelf wel op met het gedonder, want dan gaan individuen weer andere hobbies en clubjes zoeken om zich een houding in de maatschappij te geven.