Inderdaad, ik loop er telkens tegenaan. Bijvoorbeeld toen Maarten van Rossem, die ik anders graag hoor mopperen, in De slimste mens het bestaan van God behandelde alsof het een kabouter of een alien betreft: “Naar alle waarschijnlijkheid bestaat God niet…”
Opnieuw een aanleiding om het woord ‘God’ te bevrijden uit die context van feitelijkheid en het thuis te brengen waar het hoort: in de sfeer van de poëzie.
Overstijgende ervaringen
Los van geloof en godsdienst kunnen mensen besef hebben van iets dat hen overstijgt. Drie voorbeelden:
Wetenschappelijke verwondering
Wetenschap leidt niet tot de aanname van een ander universum, een ‘bovenwerkelijkheid’, een opperwezen, maar mogelijk wel tot het besef dat dit universum vele malen groter en rijker is dan ons instrumentarium kan bevatten.
Einstein: Er zijn werelden om ons heen die wij niet kunnen waarnemen.
Eenheidservaring
Er zijn momenten dat de tijd even stil staat. Je ondergaat een plotselinge verbijstering: dat ik besta! Je voelt je even buiten de alledaagse werkelijkheid en boven jezelf geplaatst. Gewone dingen – het licht, de regen, een vlinder – ervaar je als ontzagwekkend en heilig. De natuurlijke gefragmentariseerde werkelijkheid beleef je als een eenheid.
Je overstijgt je ik.
Innerlijke vrijheid
Ieder mens kan zich in zijn geest richten op een rustpunt. De diepere laag onder de primaire emoties en impulsen. De stille plek in het brein. Het oog in de orkaan van het driftleven. In dat punt komt de mens los van de gewoonlijke adrenaline. Los uit de wil tot zelfbehoud. Het is een moment van onthechting. Je bent vrij van gedachten en gevoelens.
En wie innerlijk vrij is kan niet meer haten.
In deze ervaringen hoeven God en geloof geen rol te spelen. Sam Harris, atheïstisch polemist en neurowetenschapper – tevens overtuigd van de kracht van meditatie – duidt ze dan ook als zelftranscendentie.
Bij gebrek aan beter
Van oudsher, in alle culturen, heeft de mens behoefte gevoeld om er namen aan te geven. Aan dit overstijgende: een gepeilde bron, een vermoede orde, een mysterieus levensbeginsel.
Een treffend voorbeeld daarvan zien we bij de Chinese wijsgeer Lao Tzu (5de eeuw voor Chr.) in zijn Tao te Ching (Boek van de Weg):
‘Verborgen maar altijd aanwezig.
Ik weet niet door wie zij ontstaan is.
Zij is ouder dan God. […]
Bij gebrek aan een betere naam noem ik het de Tao.’
Ouder dan God… Dat doet denken aan God als voorlopig begrip, zoals Meister Eckhart achter de beelden van God als ‘Vader-Zoon’ de ‘gotheit’ duidt als het ondoorgrondelijke Ene, waaruit alles voortkomt.
Ook in religies is dat besef van het ontoereikende Godwoord altijd aanwezig geweest. Het Jodendom tastte naar de onuitsprekelijke JHWH, de islam naar Allah: de God, het Hindoeïsme naar Brahman, de oerenergie die alles doordringt.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Bij gebrek aan een betere naam.
Misschien begrijpen de boeddhisten het met hun Nirwana – de stilste Stilte – nog het best.
Geen God, geen Heer of ander Woord
Ook dichter/wetenschapper Leo Vroman heeft het probleem van het Godwoord goed begrepen. In zijn werk als hematoloog kwam hij een zekere orde op het spoor die hij in zijn Psalmen (!) eerbiedig aansprak met: ‘Systeem’:
‘… ik noem u dus geen God,
geen Heer of ander Woord
waarvan men gave en gebod
en wraak wacht en tot wiens genot
men volkeren vermoordt.’
Dit gedicht spiegelt de reactie van mijn lezer. En ik begrijp het volkomen. In de liturgie heb ik mij dan ook altijd uitgesloofd om het woord ‘God’ te omschrijven: Mysterie, Licht, het Witste Wit, Ene, het Heilige, Liefde…
Ik zal het blijven doen.
Met eindeloos geduld.
Dat noem ik God
Ik gun iedereen om van het woord ‘God’ af te zien. Ik worstel er zelf ook mee en wil er mee blijven worstelen. En toch kan ik het mij niet laten ontnemen. Waarom niet?
Omdat ik zelf van jongs af aan achter die hanenpoten G o d altijd de diepste rust en hoogste vreugde heb gepeild. Ze vormen het punt op de horizon waarachter ik een landschap van licht ontwaar.
Omdat het voor mij een woord is. Een poëziewoord dat, juist in zijn voorlopigheid en kwetsbaarheid, verwijst naar het ultieme en onzegbare:
De ongelooflijke schoonheid van het morgenlicht.
Het kwetsbare en het heilige van de liefde.
Dat schitterende, mysterieuze stofje in het menselijke brein dat bij machte is zoiets als God uit de hoge hoed te toveren.
Datgene waarvoor woorden tekortschieten – zodat je alleen maar stamelt: God(delijk)!
Beter dan Etty Hillesum kan ik het niet zeggen. Haar formulering laat iedereen vrij en sluit alle mogelijke misverstanden uit:
‘Dat allerdiepste, allerrijkste in mij, waarin ik rust – dat noem ik God.’
Mooi Wim, dank je wel. Ook ik worstel regelmatig met dat woord. God… Wat zeg ik als ik God zeg. Welke ruimte betreed ik? Hoe vrij of vast zit ik in dat woord? En als ik in het geworsteld ingewikkeld raak, gebruik ik het als afkorting voor Gunt Ons Dat: het geworstel, de leegte of juist volheid. Het ermee bezig blijven uiteindelijk. En dat is mij genoeg.
Hoezo worsteling? Als je Hem één keer écht ervaren hebt, ben je voorbij worsteling, voorbij denken, voorbij mediteren. God is de kwantumsprong uit het denken, uit het ego dat wil pakken en beheersen.
God is een verzamelnaam voor onverklaarbare gebeurtenissen (die er vroeger meer waren, dan tegenwoordig), niet de naam voor de ‘baas’ van één enkel geloof. Ook Wodan en aanverwanten zijn tenslotte goden, in Griekenland en het oude Romeinse rijk hebben ze er ook nog een stel en zo zijn er nog duizenden, die uitvoerig beschreven zijn.
Dank voor je reactie, Rachel. Gemijmer over het woord, het omkeren en ervaren. Ik wil zijgen over God.
Over poëzie: de dichter J B Charles (1910-1983) schreef Een kleine psalm.
Hij alleen zou met een grote sigaar in de mond op straat mogen lopen
want hij is God.
Maar hij doet het niet
want hij is God.
Overigens vind ik dat er veel te veel en te gemakkelijk óver ‘God’ wordt gesproken.
De god uit mijn kindertijd had een baard, zou een alpinopet hem staan?
Tja, het liefst zou ik ook over God zwijgen, maar ik word telkens uitgedaagd… Vind het ook leuk, hoor.
Leuk gedichtje, ja, van voor de antirooklobby…
Ha, ja, die baard. Ooit stond ik voor in de kerk in mijn witte toga, hield een verhaal voor de kinderen. Was een jongetje bij, met z’n oma meegekomen, kwam anders nooit in de kerk. Na mijn verhaal kwam hij terug bij z’n oma en zei: Ik heb God gezien…
Het is overigens geen alpinopet, ook geen keppeltje, maar een baret… (-:
Dank voor jullie reacties.
Dag Wim,
Zomaar een gedachte over de naam God. In het Hebreeuws is het woord voor één, eenheid, ‘Echad’, in religieuze kringen geschreven als ‘Echod’. Het wordt uitgesproken als é-chod, wat klinkt als, ‘is God’. Als dat de bron zou zijn is ook de betekenis van zijn naam meteen duidelijk, want dan is hij de Eenheid van alles en de Eenheid van alles is de grenzeloze, onvoorwaardelijke liefde. Een betekenis die alles omvat en mij zeer aanspreekt.
Mooi Wim!!!
Ben zelf filosoof minor godsdienstwet KU Leuven 2015. Ook mysticus, in slotklooster geleefd en verschillende tradities ervaringsgewijs leren kennen. NU voorbij verschillende religies en top van spiritualiteit vandaag voor mij: avatarepc.com.
Ik geef als avatarwizard een cursus die je in 9 dagen tot persoonlijke verlichting brengt!!!! Ongezien in geschiedenis en typisch postmodern en pragmatisch, technologische tijd. Uiterste snelheid door de kennis van gesch verlichtingsscholen geculmineerd in hedendaagse technologie in dienst van uitgroeien voorbij de mind naar Bronniveau.
Ik kende mystieke ervaringen en WIST dat het onzichtbare bestaat maar was anderzijds niet geheel gelukkig hier op aarde. Nu helemaal omdat ik avatar kan zijn: als een mededogende god. Avatar leert je je taak als Bronwezen op aarde te vervullen en leert te leven als verlicht op aarde. GRANDIOOS!
17 sept start cursus Nijmegen. Je kan starten met eerste deel van twee dagen…..
Hoor heel graag je bevindingen. Antwoord graag op je vragen en lekker kritisch en diep gaan….????
Leef als een vreugdevolle god !
Lieve
Hopelijk zijn dit de reacties die je graag wilde hebben, Wim; ik kan er alleen geen chocola van maken. Het atheisme is wel ver uit het zicht geraakt; jammer toch?
Ik ben dankbaar voor alle reacties, Joop, maar voel me er niet verantwoordelijk voor.
Dank dus ook Wim, Lieve en Joop.
De discussie theïsme/atheïsme beschouw ik als achterhaald. Het bevreemdt mij dat je dit nu nog niet begrepen hebt.
Maar wie weet wijd ik er toch nog es een column aan.