Baudet hield een pleidooi voor ‘blanke dominantie’ en waarschuwde voor het gevaar van ‘homeopathische verdunning’, zie dit interview op Nieuw Wij met Martijn de Koning en dit stuk van De Koning. Baudet liet zich meermalen seksistisch uit en verdedigde verkrachtingsgoeroe Julien Blanc.
'Mooi gesprek'
Het blijkt niet de bedoeling dat Baudet al te kritisch bevraagd wordt. Joël Boertjens, gastheer van de avond en voorganger van De Verbinding twitterde:
Boertjens’ verwijzing naar de (christelijke) Inquisitie is op z’n minst ongemakkelijk: die was nu juist gericht tegen vrouwen (‘heksen’), joden, moslims en ‘ketters’. Mensen die ver van de macht verwijderd waren. Kritiek op dit debat associëren met de Inquisitie wijst op weinig politiek bewustzijn: Baudet sluit precies die groepen uit die niet op het pluche zitten.
Baudets politieke positie en retoriek kan niet buiten beschouwing worden gelaten bij een gesprek over geloof en drijfveren. Zeker omdat politiek en christendom in Baudets retoriek nauw verbonden zijn. Voor Baudet is het christendom onderdeel van ‘onze’ superieure beschaving, van de ‘blanke dominantie’ die hij in stand wil houden en bedreigd ziet.
Martin Luther King, net als Boertjens Baptistenpredikant, streed tegen een christendom van witte dominantie. De organisatoren lijken zich weinig bewust van het feit dat Baudets (cultuur)christendom verdacht veel lijkt op een racistisch christendom waar zo lang tegen gestreden is. Een christendom waaraan anderen misschien mee mogen doen, maar alleen op ‘onze’ voorwaarden.
Toegang ontzeggen?
Willen wij nu Baudet de toegang tot een kerk ontzeggen? Zeker niet. De kerk is juist een plek waar iedereen welkom is. Maar kunnen vrouwen en/of niet witte christenen zich ook welkom voelen bij dit gesprek in de Verbindingskerk? De kerk is niet de plek waar alle meningen gelijk zijn, maar de plek waar we zoeken naar gerechtigheid in navolging van Jezus.
‘De dialoog aangaan doe je niet alleen met mensen uit je eigen clubje,’ stelde Boertjens in een interview op CIP.nl. Daar zijn we het mee eens. Maar dialoog is gebaseerd op gelijkwaardigheid en daarvan kan geen sprake zijn als een gesprekspartner ongelijkheid en een politiek van uitsluiting voorstaat. Baudet een podium bieden heeft met dialoog niets mee te maken: Baudet wil ‘ons’ clubje nu juist zo klein mogelijk houden. We hopen daarom dat De Verbindingskerk haar naam recht zal doen en verbinding zoekt met mensen die precies door de politiek van Baudet worden uitgesloten: niet-witte christenen, vluchtelingen, moslims, mensen buiten de middenklasse, vrouwen.
Afstand nemen
Wij zijn geschokt dat een kerk podium biedt aan Baudet en zo bijdraagt aan het normaliseren van diens gevaarlijke retoriek. King citeerde vaak de profeet Amos: ‘Let justice roll down like water, and rightenousness like an everflowing stream.’
We roepen de Verbindingskerk en de ABC-gemeenten waarvan de kerk onderdeel is op zich te scharen in de traditie van Martin Luther King.
We roepen Joël Boertjens, Andries Knevel en Joël Voordewind en al onze mede-christenen op afstand te nemen van racisme en uitsluiting in alle vormen, juist waar het zich hult in de mantel van het christendom.
Deze brief is ondertekend door:
Mariecke van den Berg
Godian Ejiogu
Wielie Elhorst
Claartje Kruijff
Samuel Lee
Vallery Linger
Janneke Stegeman
Maria Westerduin
Matthea Westerduin
Beylula Yosef
Er worden diverse argumenten tegen het gesprek door elkaar gebruikt.
Zoals het nu dreigt te verlopen, ben ik er ook tegen.
Mijn mening over dit gesprek zou al een slag veranderen als het niet zo nadrukkelijk door een christelijke gemeente was georganiseerd en niet in een kerkgebouw plaats gaat vinden.
De SCHEIDING tussen KERK EN STAAT wordt hier in ernstige mate doorbroken.
Mits gehouden in een neutrale locatie lijkt mij een discussie over ‘Politiek en Geloof’ prima (wat doet ‘Amsterdam’ daar bij?) En Joël Voordewind is mans genoeg, Thierry Baudet weerwerk te geven. Dat Baudet kennelijk in onze ogen vreselijke dingen heeft gezegd en geschreven, doet er niet zo veel toe: wel meer opvattingen van wel meer mensen zijn voor mij oninvoelbaar.
Een boeiend gespfrek??? Zien de kerken het populisme wel voldoende als uitdaging? Waar blijft een meerjarenprogramma van de Wereldraad ? Waar de encycliek over de Bonum Commune (Augustinus) waarin geen plaats kan zijn voor populisme en de uitsluiting van anderen, vreemdelingen, migtranten? Zijn kerken er zelf misschien object van geworden? Ik bedoel: splijt populisme ook de kerk: tussen een angstige, pessimistische minderheid die de deuren dicht wil houden (zoals de apostelen voor het Pinksterfeest) en degenen die de nieuwe wind door het huis horen gieren en ze openzetten? ‘Een wereld of geen wereld’. Het is niet zomaar een toekomstgerichte visie, maar ook een christelijke.dracht. Eigenlijk wist de apostel Paulus dat al met zijn uitspraak ”geen Jood en geen Griek”, dat etnisch tribalisme moet worden tegengegaan. Hij begon in zijn eentje aan het grote project van de eenwording van de mensheid en nam Jezus als voorbeeld van de ideale grensganger, de ’toekomstmens’ bij uitstek en niet als weemoedige projectie van enkel naar binnen gekeerde vroomheid. De progeressieve atheïstische (!) filosoof Badiou noemde Paulus in zijn boek over hem de grondlegger van het moderne universalisme, Dat joodse en christelijke universalisme wordt door extreem-rechts en de , verheerlijkers van de natie-staat wordt hevig aangevallen. Particuarisme of universalisme, dat lijkt mij opnieuw de topos voor de discussie van deze tijd. De toekomst zal vast weer bloed, zweet en tranen kosten, maar die toekomst komt er toch. We moeten er niet om heen willen. Dat deden Jezus en Paulus ook niet.
Beste Janneke e.a.
Waar is de nieuwsgierigheid naar DE ANDER / de andersdenkende bij jullie gebleven? OF hebben jullie alles al ingevuld? Knap…