Waarom doet u mee met de 24-uurs Keti Koti dialoog-estafette?

Ik doe mee aan de 24-uurs Keti Koti dialoog om meerdere redenen maar met name omdat de na-effecten van slavernij en kolonialisme nog altijd zichtbaar zijn in ons dagelijks leven. De geschiedenis van de slavernij zit in onze taal, cultuur, schoolboeken, instituties en beïnvloedt hoe we elkaar zien en behandelen. Ik denk dat deze dialoog voor meer kennis, bewustzijn en begrip zal zorgen.

Als we niet gezamenlijk kijken naar het slavernijverleden dan zullen we de wortels van racisme onvoldoende begrijpen en deze problemen dus ook niet kunnen oplossen. Daarbij is het van belang om onszelf bewust te maken van de context waarin onze denkbeelden en houdingen tegenover anderen zijn ontstaan. Door deel te nemen aan de dialoog denk ik dat we op een menselijke en respectvolle manier deze geschiedenis kunnen verwerken.

Hoe vindt u dat we omgaan met ons slavernijverleden?

Slecht. Eigenlijk schiet het woord slecht hier nog tekort. Nederland gaat naar mijn mening tamelijk onbeschoft om met haar slavernijverleden. Ik wist als kind, net als de meeste vrienden en familieleden van mij, niet wat Keti Koti was. Ik wist niet in welk jaar de slavernij was afgeschaft, laat staan dat ik wist dat er een jaarlijks festival was op 1 juli om de afschaffing te vieren.

De recente bezuinigingen op het Keti Koti festival en het onderzoek instituut NiNsee  zijn veelzeggend over de houding van Nederland ten opzichte van dit verleden. Bezuinigingen die overigens ook niet goed zijn gevallen bij verschillende groepen binnen de zwarte gemeenschap. Het lijkt er soms op dat de zwarte gemeenschappen de Nederlandse overheid bijna moeten dwingen iets te doen met dit slavernijverleden.

Wat moet er gebeuren om ook in dit verband te komen tot een ‘nieuw wij’ in Nederland?

Onderwijs, onderwijs en nog meer onderwijs. Basisscholen, middelbare scholen en universiteiten moeten gaan kijken naar het Nederlandse koloniale verleden en de slavernij. Hierbij moet door middel van culturele events, zoals bijvoorbeeld de Keti Koti dialoog, extra aandacht aan dit verleden worden besteed.

In de jaren 60/70 was er in de VS de civil rights movement die onder andere ook stakingen op verschillende universiteiten teweeg heeft gebracht. De stakingen hadden de eis dat er in het onderwijs meer aandacht kwam voor de koloniale geschiedenis van de Verenigde Staten. Ook werd geëist dat er meer gedoceerd moest worden over de verschillende etnische groepen. Dit zorgde voor de totstandkoming van nieuwe studies zoals Ethnic Studies. Zoiets heeft zich in Nederland nog niet afgespeeld.

Ook hier is het nodig dat mensen zich gaan verenigen om zich te laten horen, om zo uiteindelijk de ‘ware’ geschiedenis naar boven te halen. Zodat we gezamenlijk verder kunnen werken aan de toekomst. (Wat snel moet gebeuren in verband met klimaatverandering). In feite moet het onderwijs in Nederland nog gedekoloniseerd worden. Iets waar, onder andere de University of Colour nu mee bezig is in samenwerking met New Urban Collective en Amsterdam United.

Zie ook de interviews met Lody van de Kamp, Joan de Windt, Ilco van der Linde, Andwele Dwight Illes en Jetty Mathurin over hun deelname aan de Keti Koti dialoog-estafette.

Mariska-Jansen

Mariska Jansen

Filosoof / Journalist

Mariska Jansen is journalist en redacteur. Zij schrijft over filosofie, recht, multiculturele samenleving en feminisme.
Profiel-pagina
Nog geen reactie — begin het gesprek.